Norvégiában a téli gumik használata kötelező személyautókon a téli szezonban, viszont a téli gumik használata a nyári hónapokban nem esik tiltó szabály alá. Mindazonáltal egyre több hírforrás hívja fel a figyelmet arra, hogy nyáron csak nyári gumi használatával autózhatunk biztonságosan, a téli gumikkal való közlekedés nyáron akár veszélyes is lehet.
A Norvég Automobile Szövetség inkább a téli gumi tesztjeiről volt eddig ismert, 2019-ben azonban többek között a téli gumik nyári használatának veszélyeire is fel akarván hívni a norvég autósok figyelmét, 7 prémium és felső közép-kategóriás nyári gumi, valamint egy prémium téli gumi részvételével részletes nyári gumi tesztet hajtottak végre.
A vizsgálatok fényesen igazolták azt, hogy a téli gumi a nyári hőmérsékleteken nem túl biztonságos útitárs, talán a magas szilika tartalmának köszönhetően a nedves időjárási körülmények között még viszonylag elfogadhatóan szerepelt, viszont a száraz fékteszteken és a száraz kezelhetőségi méréseken már veszélyes mértékben maradt el a prémium téli gumi teljesítménye a prémium és középkategóriás nyári gumiétól.Első lett a Continental Premium Contact 6 nyári gumi 34,6 méterrel, második a Bridgestone Turanza T005 nyári gumi volt, egyébként viszonylag szoros eredmények születtek, az utolsó nyári gumi is 36,3 méteren belül volt, viszont a prémium téli gumi hatalmas elmaradással, 46 méteres, rendkívül rossz eredménnyel zárt.
Száraz kezelhetőség
A száraz aszfalton mért kezelhetőség tekintetében szintén a Premium Contact 6 lett az első, és szintén nem volt nagy eltérés a nyári gumik között, a téli gumi viszont itt is jelentős elmaradást mutatott, hogy egyáltalán ne legyen ajánlható a nyári használatra.
Ennek a tesztkörnek a győztese a Michelin Primacy 4 nyári gumi volt, közel másfél métert vert a második helyezett Continental-ra. Itt a téli gumi elég viszonylag elfogadhatóan szerepelt, hatodik lett.
A vizes útszakaszon vizsgált kezelhetőséget ismét a Continental Premium Contact 6 nyári gumi nyerte, a prémium téli gumi, nem sokkal lemaradva ugyan, de utolsó lett.
Több, mint 5 km/h előnnyel a téli gumi nyert, ami végül is nem meglepő, mivel a téli futófelületet nagyobb nedvesség tartalom elvezetésére tervezik. Második helyezett, vagyis a nyári gumik között az első a Nokian Hakka Blue 2 nyári gumi lett, nagyon picivel lemaradva követte a Michelin Primacy 4.
Ebben a kategóriában a Bridgestone Turanza T005 nyári gumi teljesített a legjobban, a Goodyear EfficientGrip Performance volt a második, a téli gumi az utolsó előtti lett.
Tized decibelre ugyanannyit (dB 72,2) mértek a Bridgestone Turanza T005 nyári guminak és a Continental Premium Contact 6-nak is, ők voltak a legcsendesebbek. A téli abroncs a hatodik lett.
Mindent összevetve száraz időben abszolút nem biztonságos a téli gumival közlekedés, elég zajos és nem igazán üzemanyag takarékos.