Amennyiben odakint nulla fok alá süllyed a hőmérő higanyszála, normális esetben már egyetlen autó sem gördül ki a garázsból megfelelő téli felszerelés, ezáltal legalább egy szett téli gumi nélkül. Sőt mi több, mindezzel nem is szabad megvárni a 0 fokot, hiszen köztudott, hogy 7 Celsius fok alatt a nyári gumik már olyannyira megkeményednek, hogy mintázatuk és keverékük képtelen ideális féktávokat és megfelelő tapadást biztosítani autónk számára. Persze nem csak a téli gumi az egyetlen, amit érdemes ilyenkor feltenni az autóra, a téli időszakra való felkészítés ugyanis számtalan más egyéb tényezőből áll össze, így az alábbiakban összeszedtünk hét olyan hasznos tippet, amivel könnyebben felkészíthetjük autónkat a téli időjárásra.
Bár a bevezetésben is kiemeltük, nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy 7 Celsius fok alatt életbevágóan fontos, hogy autónkra téli abroncsot szereljünk fel, mert csak az ilyen speciálisan puha gumik képesek biztosítani számunkra a megfelelő vezetésbiztonságot.
A téli gumik ugyanis extrém hidegben is megőrzik puhaságukat, ezáltal képesek tökéletesen illeszkedni az útfelülethez, a sűrű lamella-rendszerüknek és a mély mintaárkaiknak köszönhetően pedig jellemzően jobb tapadást garantálnak hóban, latyakban és nedves útszakaszokon egyaránt. Ne bízzuk tehát a véletlenre a tapadást!
Nem csak a téli gumik megléte fontos a hidegebb időszakban, hanem az is, hogy rendszeresen ellenőrizzük a bennük található nyomást is. Egy téli gumi ugyanis kizárólag ideális nyomáson képes maximálisan ellátni a feladatát, és mivel a hideg időben ez az érték akár drasztikusan is lecsökkenhet, nagy mínuszokban érdemes akár kéthetente ellenőrizni az állapotukat.
A hideg időszakban nagyon fontos, hogy soha ne hagyjuk nagyon kiürülni a benzintartályt, így érdemes mindig legalább félig vagy negyedik megtöltve hagyni a tankot. Ez nem csak azért fontos, hogy elakadás esetén legalább a motort tudjuk járatni a fűtés reményében, hanem azért, mert hidegben többet fogyaszt az autó, és a reggeli indítások okozhatnak meglepetéseket.
Habár a mai, modern autóknál ritkán okoz problémát, de azért érdemes átnézni a kipufogórendszert is, mert a legkisebb szénmonoxid szivárgás, illetve az utastérbe való bejutás is tragédiához vezethet. Télen ugyanis ritkán húzzuk le az ablakot, ellenben a fűtést gyakran használjuk, egy rossz kipufogó pedig igazán komoly problémákat okozhat.
A nyári ablakmosó folyadék az alacsony fagyáspont miatt télen nagyon veszélyes lehet az autóban, hiszen belefagyva a tartályba, könnyedén szétfeszítheti azt, sőt tönkreteheti az ablaktörlő lapátokat, hovatovább még a fúvókákat is, jégoldó képességéről nem is beszélve.
Érdemes megmérni, hogy hány fokig tart ki az autónk hűtővize, hiszen a nyári hűtőfolyadék már egy korántsem ritka -10 Celsius fok alatt olyan óriási károkat tud előidézni a motorban és a hűtőrendszerben, aminek a javítása egy újabb autó esetében – pláne klímás motornál – akár százezrekbe is kerülhet.
Bár nagyon kevesen figyelnek oda rá, a téli időszakban rendkívül fontos az, hogy a motor kopó alkatrészei között egy könnyebben folyó, alacsony viszkozitású olaj működjön, pláne akkor, ha hajlamosak vagyunk indulás után azonnal nekiiramodni, hiszen ilyenkor az olaj még nem tudja ellátni megfelelő feladatát.