A Barum –
eredetileg Csehszlovákiában alapított, ma Csehországi központtal rendelkező –
gumigyártót hazánkban bárki ismerheti, aki valaha is kerékpározott, motorozott
vagy autót vezetett Magyarországon az utóbbi 4 évtizedben. A cég karrierje
1967-ben indult, és legelőször a fentebb már említett kétkerekűekre, majd igen
hamar a személyautókra, buszokra és teherautókra is terveztek és gyártottak
nyári gumikat. A cseh gyártó gyorsan sikereket ért el a közép-európai piacokon
a meglehetősen megfizethető árú, ám mégis jó minőséget szolgáltató
gumiabroncsaival.Az 1993-as év
egy jelentős változást hozott a Barum gumigyár történetében, amikor is egy
visszautasíthatatlan ajánlatot kaptak a egyik legnevesebb német prémium
gumigyártótól, a Continental társaságtól, miszerint a cégbe beolvadás esetén a
legtöbb korszerű tervezési és technológiai előnyhöz hozzájuthatnak, és a Barum
márkanév megtartása mellett még jobb minőségű termékeket készíthetnek az európai
vagy akár a világpiacra.
Miért sikeresek
a Barum nyári gumijai?
Mondhatni már
elég korán kialakult a cseh cég hitvallása, mely szerint csakis jó minőségű
nyári gumikat készítsenek, viszont azokat kedvező áron hozzák forgalomba, hogy
minél többen elérhessék.
Mivel ez a
gyártói filozófia már a kezdetektől sikeres volt, nemhogy nem volt értelme
változtatni rajta a Continental-hoz való csatlakozás után, sőt, a német prémium
gyártótól kapott tervezési, technológiai és gyártási innovációk birtokában
mondhatni kétszer olyan jó nyári gumikat készíthettek és készítenek most is, és
a termékek továbbra is rendkívül kedvező áron elérhetők az európai piacokon.
Tervezéstől a
gyártásig csúcstechnológiák birtokában
Míg 1993-ban
nem csatlakozott a német óriás céghez, a Barum ugyan jó minőségű
gumiabroncsokat gyártott, de a tervezéstől a gyártásig korántsem vol
tak
birtokában azoknak az előnyöknek, amihez a csatlakozás után hozzáférhettek.
Ma már magasan
fejlett számítógépes szimulációkkal és programokkal kezdhetnek neki egy adott
nyári gumi megtervezéséhez, olyan adalékanyagokat használhatnak fel a
gumikeverékek optimalizálása során, melyekről addig nem is álmodhattak, ahogy a
gyártástechnológiai lehetőségeik is fényévekkel korszerűbbek a csatlakozási
előtti időkhöz képest. Nem beszélve például arról az előnyről, amikor is nem
szűk és alkalmatlan pályákon kell tesztelniük a nyári gumikat, hanem a minden
igényt kielégítő és legkorszerűbb analizáló műszerekkel felszerelt hipermodern
tesztpályákat vehetik igénybe.
Ugyanolyan jó e
a Barum, mint a Continental nyári gumi?
Természetesen
nem. Bár talán a legjobb gazdaságos nyári gumikat gyártja a Barum, az ár
egyértelműen behatárolja a minőségjavítási lehetőségeket.
Például a mai
hat világvezető prémium gyártó, köztük a Continental is, olyan különlegesen
finom szilícium-dioxidokat használ, amiket olcsón egyszerűen nem lehetséges
előállítani. Ha ezeket az adalékokat használná a Barum is, árelőnyét azonnal
elveszítené és csak egy kicsit kerülne levesebbe, mint a Continental. Ezzel a
lépéssel a vásárlói átpártolnának más olcsóbb gyártókhoz, viszont a prémium
nyári gumik iránt érdeklődők megmaradnának a nagy nevű gyártók termékeinek
megvásárlása mellett.