HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

A nyári gumik jelölése

A nyári gumik jelölése
2019. július 29.

A nyári gumik jelölése talán sokak számára egy átláthatatlan és nehézkesen értelmezhető rendszeren alapul, de nem kell megijedni, aki valóban szeretne belefolyni mindebbe, az egy kis tanulással könnyedén szakértőjévé válhat a témának. Ehhez elsődlegesen az alapokat kell elsajátítani, avagy azokat a legfontosabb információkat, amelyek egyrészt az abroncsok oldalfalán is feltüntetésre kerülnek, másrészt pedig fontosak ahhoz, hogy például vásárláskor jól válasszunk magunknak.



A nyári gumik jelölése az alapoktól

A nyári gumik jelölése az alapok tekintetében határozottan a méretjelöléssel kezdődik. Egy gumiabroncson ezt általában a következő formában láthatjuk: 165/55 R 13. Ezt ebben a formában, különösebb előismeret nélkül rendkívül nehéz lenne értelmezni, így lássuk egy kicsit alaposabban. A jelölés kapcsán a 165-ös szám az abroncs szélességét jelöli – milliméterben megadva –, míg az 55-ös szám a gumi szélességének, illetve az oldalfal magasságának egymáshoz viszonyított arányát százalékos formában. Az R jelölés arra utal, hogy egy radiál szerkezettel rendelkező abroncsról van szó, míg a 13-as a teljes gumi átmérőjét takarja colban megadva.

Nyár gumiA nyári gumik jelölése kapcsán fontos információ még a súly- és sebességhatár feltüntetése is, amit a következőképpen találhatunk meg minden egyes abroncson: 75Q. Ebből a kódsorból a 75-ös szám a maximális terhelhetőséget jelenti, avagy a súly- és terhelési indexet, amit természetesen nem az egész autóra értünk, hanem egyetlen kerékre. A súlyindexet egy jól elkülöníthető táblázatban követhetjük nyomon, így a 75-ös például a minimális 387 kilogrammos maximális terhelést takarja. Hogy ezen túlmenően mit jelez a Q betű a súlyindex mellett. A sebességindexet, avagy a maximálisan megengedett sebességet. A Q ebben az esetben a legkisebb értéket jelöli, a 160km/h-t, de szintén egy megfelelő táblázatból jól elkülöníthető formában láthatjuk az egyes sebességhez kapcsolódó jelöléseket.


A gyártási idő és a kiegészítő információk

Minden egyes nyári gumi jelölései között megtalálható az adott gumiabroncs gyártási ideje, amit több okból kifolyólag is fel kell tüntetniük a gyártóknak. A leglényegesebb minden kétséget kizáróan az, hogy ne legyen az autón túl régi abroncs, illetve használt autó esetén magunk is meg tudjuk állapítani mindezt. A nyári gumi gyártási idejét a következő formátuGumihnkookmban szokták jelölni: DOT 2213 Ez a négyjegyű kódsor elsőre talán nehezen értelmezhető, márpedig rendkívül egyszerű. Olvasását visszafelé érdemes elvégezni, így az utolsó két számjegy a gyártási évet, avagy 2013-at jelöli, míg az első két számjegy a gyártás hetét, vagy ha ezt a DOT számot látjuk az abroncs oldalfalán, akkor azt tudjuk meg belőle, hogy a 2013-as esztendő 22. hetében készült.

A gumiabroncsokon természetesen számtalan egyéb információ is megtalálható, így például a gyártó neve és az adott gumi típusa, ami mellett a legfontosabb megkülönböztető jelzésekkel érdemes még tisztában lennünk. Ezek közül a leglényegesebb a TWI, avagy a kopásjelző helyének mutatója, amit az abroncson mindig jól elkülöníthető helyen mutatnak, hogy tudjuk, pontosan hol kell megmérni a mintázat kopását. Fontos még a TL, avagy Tubeless jelölés, amely a tömlő nélküli gumikat jelzi, de az XL és az RF jelzésekkel sem árt tisztában lennünk. Ezek közül mindkettő az erősített oldalfalú abroncsot jelzi, amelyek terhelhetősége sokkal nagyobb, mint az azonos méretű, de normál kivitelezésű daraboké. Az eltérő jelölés általában gyártónként és az alkalmazott technológiánként változik.


További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.