A hideg évszakban létfontosságú a megfelelő tapadás havon, jégen és nedves úton – ezt a téli gumikkal érhetjük el. De melyik a legjobb? Két méretben, összesen 34, az európai piacon jelenleg is elérhető gumiabroncsot vizsgáltak a 2021-es ADAC téligumi teszten, ahol 2 gyártó is elbukott. A tesztelésre Finnországban, Ivalóban kerül sor.
A 225/50R17 méret elterjedt az olyan középkategóriás autók körében, mint az Audi A4 vagy BMW 3. 18 téligumit teszteltek ebben a méretben. Három abroncs kapott „kiemelten ajánlott” minősítést, 13 ér el „jó” eredményt és két téli gumi „nem ajánlott” eredménnyel végzett. A Goodride Z-507 Zuper Snow és a Linglong Green-Max Winter UHP elbuktak a teszten, mindkét gumi súlyos gyengeségeket mutatott a biztonságos autózás szempontjából.
A Dunlop Wintersport 5 , a Michelin Alpin 6 és a Goodyear
UltraGrip Performance + „kiemelten ajánlott” minősítést kapott. Mindhárom téli
gumi kiemelkedően teljesített a fő vizsgálatok során. A Dunlop rekordot
állított fel a havas úton, a legjobb üzemanyag fogyasztással kombinálva. A
Michelin - mint mindig – magasan verte a mezőnyt élettartamban. A Goodyear
kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott annak ellenére, hogy egyetlen
vizsgálati kategóriában sem lett a legjobb.
Szokás szerint a „jó” eredményt elérő abroncsok vannak többségben. A Kleber, a Michelin leányvállalata, Krisalp HP abroncsa épphogy elmaradt az élmezőnytől. Nedves úton mutatott gyengeségei miatt került a középmezőnybe.
Az értékelés némileg világosabb a következő négy gumiabroncs esetében. A Bridgestone Blizzak LM005 esetében a kopásállósági teszten és a havas úton nyújtott teljesítménye vezetett a pontszám vesztéshez. A Continental WinterContact TS 860 általános besorolása gyengült a száraz utakon tapasztalt gyengeségei miatt. Talán utódja, a TS870, amely már forgalomban van, és a következő ADAC teszt része lesz, jobban teljesít majd.
A Nexen Winguard Sport 2 szintén gyenge volt a kopásállósági teszteken, de száraz, nedves és havas körülmények között sem tudott „kielégítő” minősítésnél többet összeszedni.
A Vredestein
Wintrac Pro jól teljesített havas, nedves és száraz úton, de az
élettartam teszteken már nem remekelt.
Az ESA-TECAR Supergrip Pro, a Sava Eskimo HP2 és a Fulda Kristall Control HP 2 végső eredménye a száraz és nedves körülmények között nyújtott gyengeségei miatt csökkentek. A Supergrip Pro esetében, amelyet általában a németországi Tecar kereskedelmi vállalat értékesít, üzemanyag fogyasztást tekintve a legjobb eredményt ért el a teszten. A Goodyear szlovén leányvállalatának, a Sava -nak az Eskimo HP2 -je volt a leghangosabb a mezőnyben.
A fennmaradó öt téli gumi esetében
különböző okok vezetnek a pontszám vesztéshez. A Firestone Winterhawk 4 csúszott a száraz
úton, de minden más kritériumban „jó” minősítést kapott. A Nokian Snowproof P viszont meggyőző a
száraz utakon, de gyengébbnek bizonyult nedves és havas útszakaszon
egyaránt. A Pirelli Winter Sottozero 3 esetében a
száraz és nedves, valamint a jeges útviszonyok mellett nyújtott teljesítménye csak
"kielégítő". A Toyo Observe S944 gyengeségeket mutat
nedves és havas úton, a Maxxis Premitra Snow WP6 pedig havon és
jégen.
Az ADAC mérnökei azt tanácsolják, hogy a Goodride Z-507 Zuper Snow és a Linglong Green-Max Winter UHP abroncsokat ne szereljük fel az autónkra. Mindkét abroncs a „nem ajánlott” minősítést kapta a teszten. A Zuper (nem elgépelés!) havas úton nyújtott teljesítménye nem felelt meg a tesztelők követelményeinek. Fékezéskor ez a téli gumiabroncs teljesített a legrosszabbul, de a teljesítménye nagyon gyenge volt havas úton elinduláskor és kezelhetőség szempontjából is. A Goodride gumival szerelt tesztautónak körülbelül 25 másodperccel több időre volt szüksége havas úton a megálláshoz, mint a mezőny többi tagjának. Ez hatalmas különbség!
A Linglong szintén Kínában készül, és hasonlóan rossz eredménnyel zárt. Nedves úton súlyos hiányosságokat mutatott, függetlenül attól, hogy kezelhetőséget, féktávot vagy aquaplanning ellenállást vizsgáltak éppen. Nedves úton majdnem 6 méterrel hosszabb volt a fékútja, mint a mezőny átlaga.
Bár az új autók kerékmérete folyamatosan nő, még mindig a 195/65R15 az egyik leggyakoribb gumiabroncs méret a világon. Olyan autók gyári első szerelése, mint az Opel Astra vagy a VW Golf. 16 téligumi vett részt a teszten ebben a méretben. Négy modell kapott „jó” minősítést, tizenegy „kielégítő” és egy „elégséges” eredmény született.
Ha megnézzük a kopásállósági teszt
eredményeit, észrevehető, hogy a teljes mezőny, mintegy 27 300
kilométeres átlagos kilométer előrejelzése nem különösebben magas. A
hatótávolság 34 400 (Michelin) és 21 800 kilométer (Maxxis) között van.
Négy 195/65R15 méretű téli gumiabroncs kapta az áhított ADAC minősítést "jó": a Dunlop Winter Response 2, Goodyear UltraGrip 9+, Michelin Alpin 6 és Vredestein Wintrac modellek . Jó osztályzattal jutalmazták őket, mert nagyon kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtottak minden fő kritériumban.
A Dunlop és a Goodyear jó száraz és havas teljesítményükkel győzték meg a bírákat. A Dunlop Winter Response 2 még mindig az egyik legjobb üzemanyag fogyasztás szempontjából, az UltraGrip 9+ valamivel jobb teljesítményt nyújtott nedves és jeges úton.
A Michelin Alpin 6 ebben a méretben is magasan verte a mezőnyt az élettartamát tekintve, de száraz úton is a legjobbnak bizonyult.
Ha a gazdasági-ökológiai szempontok is
különösen fontosak számunkra, akkor a Vredesteinnek igaza van: a
legalacsonyabb üzemanyag fogyasztást ötvözi az alacsony kopással.
A középmezőnyből kiemelkedik a BFGoodrich g-Force Winter2 és
a Continental WinterContact TS 860 ,
amelyek az egyik fő kritériumban elért gyengébb pontszámok miatt csak épphogy
csúsztak le az élről. Mindkettő jó minősítést ér el a kopásállósági tesztben,
és jól teljesít havon valamint jégen. Azonban száraz és nedves úton
ellentétesen viselkedtek: míg a BFGoodrich lenyűgöző teljesítményt
nyújtott száraz úton, nedves aszfalton már gyengébben teljesített az élbolynál.
A Continental
ezzel ellentétben nedves úton remekelt, míg száraz körülmények között
gyengébbnek bizonyult.
A táblázatban szereplő alábbi négy gumiabroncsnak van egy közös vonása: Mindannyian viszonylag jól teljesítenek a fő vezetési kritériumok tekintetében, de a kopási teszten már nem remekeltek. A Bridgestone Blizzak LM005 meglehetősen jó teljesítményt nyújt száraz és nedves utakon, ezzel a második legjobb eredményt érte el a teszt során. Ennek ellenére valamivel nagyobb kopás mellett a hóban nyújtott teljesítménye már nem volt elegendő a „jó” értékeléshez.
A Falken Eurowinter HS01 jó
eredményeket mutatott száraz, valamint havas és jeges útszakaszon, de nedves
úton már nem tudott teljesíteni. A Laufenn i FIT + LW31 + száraz
úton gyengén teljesített, de nedves úton történt vizsgálatokra összeszedte
magát, sőt, havas és jeges úton a mezőny legjobbja lett. A Maxxis Premitra Snow WP6 jó
eredményeket nyújt száraz, nedves és jeges utakon, havon azonban teljesítménye
már nem elegendő ahhoz, hogy jó eredményt érjen el.
A Yokohama BluEarth * Winter V906 lenyűgözően teljesített száraz utakon, valamint havon és jégen, de még mindig van mit javítani a kopásállóságon és a nedves tapadáson. A Barum Polaris 5 jó eredményeket mutat havas és jeges úton, de száraz és nedves körülmények között is csak kielégítő minősítést kapott.
A Nokian WR Snowproof esetében , amely minden más fő kritériumban jó minősítést kapott, a nedves útszakaszon nyújtott teljesítménye vezetett a pontvesztéshez. A General Tire Altimax Winter 3 és a GT Radial Winterpro2 is a nedves útszakaszon veszítettek pontokat. A Kumho Wintercraft WP51 gyenge száraz teljesítménye miatt be kell, hogy érje az utolsó hellyel.