HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Amit a futómű beállításról tudni érdemes

Amit a futómű beállításról tudni érdemes
2021. május 21.

A mikor kerékcserére kerül a sor, akkor a legmegbízhatóbb műhelyek a futóművet is ellenőrzik. De miért is fontos ez? Talán önnel is előfordult már, hogy parkolás közben nekiütközött a járdaszegélynek, esetleg felszaladt az autóval a padkára, de a magyar utak kátyúkban is bővelkednek, így óhatatlanul is belehajthat egybe. Ez persze elsőre nem tűnhet akkora gondnak, de ilyenkor a futómű hajlamos elállítódni, és akár az egész felfüggesztés is megsérülhet. De ha még a legóvatosabban is vezet, és sosem történik ilyesmi, még akkor is érdemes legalább évente kétszer, a nyári és téli gumicserekor a futóműre is gondolni.

 Természetesen nem minden esetben szükséges állítani a futóművön, de az apróbb ütközések során is elállítódhat. Sajnos ezt meglehetősen nehéz észrevenni, így amikor lehetősége nyílik erre, semmi esetre se feledkezzen meg róla. A téli és a nyári gumicsere a legjobb alkalom arra, hogy kiszűrésre kerüljenek a futómű hibái, illetve az, ha elállítódott. Az elállítódás nemcsak a gumiabroncsnak rossz, hanem a menetbiztonságot is veszélyezteti, ezt pedig semmi esetre sem érdemes kockáztatni.


 Mi is az a futómű, és milyen alkatrészekből tevődik össze?

 Hogy pontos képet kaphasson arról, miért annyira veszélyes egy elállítódott futómű, érdemes tudni, hol is található ez az alkatrész, és mi a feladata. Nos, a futómű alapvetően két fontos szerkezeti elemből épül fel: a lengéscsillapítóból és a kerékfelfüggesztésből. Ennek a két elemnek az együttes működése biztosítja a helyes és biztonságos úttartást.

 A kerékfelfüggesztés köti össze a kereket az alvázzal, illetve a karosszériával. A feladata az, hogy eloszlassa a jármű súlyát és a tömegerőt a kerekek között, lehetőleg arányosan. Emellett a fékezési, meghajtó és oldalvezetési erők karosszériába vezetése is a kerékfelfüggesztés feladata. A kerékfelfüggesztésnek pontos paraméterei vannak, melyeket mindig gyárilag állapítanak meg.

 A futómű szerkezeti eleme a rugó is, melyet általában egybe van építve a lengéscsillapítóval, de mégis kihagyhatatlan része a felfüggesztésnek. Régebben laprugókat szereltek a futóműben, de ma már ilyet nem találni. Manapság már leginkább tekercsrugót használnak, de elterjedt a torziós- és a légrugó is.

 A rugók elengedhetetlen tartozéka a lengéscsillapító. Ez az alkatrész felel a kerekek úton való tartásáért, ugyanis a rugók által keltett túlzott kilengéseket hivatott meggátolni. A lengéscsillapítónak köszönhetően a kerekek pattogása minimálisra csökken.

 

Milyen futóműfajták léteznek?

futomu felfuggesztesMivel a három fő alkatrész többféle is lehet, így a felfüggesztések is többfélék lehetnek. A rugók tekintetében már említésre került a három gyakori fajta, a tekercsrugó, illetve a torziós és a légrugó. A kerékfelfüggesztés alapján is különbséget lehet tenni a futóművek között. Létezik merev felfüggesztés, illetve független felfüggesztés is. Merev felfüggesztéssel manapság már ritkábban találkozni személygépkocsik esetében, ha még, akkor hátsó tengelyről van szó. A független felfüggesztés már jóval gyakoribb.

 A független kerékfelfüggesztések nem véletlenül népszerűbbek és gyakoribbak, mint a merev fajták. Sokkal megbízhatóbbak és biztonságosabbak, jobb minőségű tapadást eredményeznek, ami miatt jobb lesz az úttartás is. Emellett az is előnyös tulajdonságuk, hogy sokkal kisebbek, nem igényelnek annyi helyet, mint egy merev felfüggesztés, illetve a súlyuk is kisebb. A független kerékfelfüggesztés képes arra, hogy a kerekek ne befolyásolják egymást, vagyis, ha az egyik kerék épp huppan vagy ütközik, az a másik kerék működését nem befolyásolja.


 Mi kopog a futóműben? Gyakori futómű hibák

 Most, hogy már tisztázásra került a futómű szerepe és részei, rá lehet térni a hibákra is. A futómű meghibásodását elég nehéz észrevenni, mivel ez egy folyamat. A kopogó hang meglehetősen árulkodó lehet, ugyanakkor ezt több alkatrész meghibásodása is okozhatja. Okozhatja az alsó lengőkar gömbfeje, mely, ha kikopik, kopogó hangot adhat ki. Sajnos ez az alkatrész nem javítható, cserélni kell, egyes esetekben a lengőkarral együtt. A művelet viszonylag hamar megvan, viszont a csere után szükséges a futómű beállítást elvégezni.

 Szintén kopogó hangot hallhat, ha a függőleges stabilizátor rúd meghibásodik. Általában a kanyar stabilizátort és a lengéscsillapítót köti össze, és az a feladata, hogy az autó a kanyarodáskor ne billenjen el. Ha kikopog, lógni kezd, és ennek eredménye a kopogó hang. Ezt az alkatrészt sem lehet javítani, csakis cserélni.

 Bár nem olyan gyakori, mint az előző két alkatrész meghibásodása, de a szélső kormányösszekötő gömbfej is kikophat, és kopoghat. Ha megnövekszik a kormányholttér, akkor ez az alkatrész is cserére szorul.

 A kormányösszekötő gömbcsukló, mely a kormányműhöz legközelebbi gömbcsukló, szintén ad ki kopogó hangot, ha nagyon elkopik. A kopás leggyakoribb oka, hogy a futóművet ütés éri, és az az alkatrész veszi fel az ütések egy részét. Ennek hatására a gömbcsukló lógni fog egy idő után, ez hozzávetőleg 100-150.000 kilométer után következik be.

 Ami még szintén gyakori, az a szilentek, lengőkar szilentek meghibásodása. Mivel ezek az alkatrészek gumiból vannak, egy idő után hajlamosak megrepedni, majd elszakadni. Ha ez megtörténik, akkor a lengőkar lógni fog, emiatt is hallhatjuk a kopogó hangot.


 Mikor hívjon szerelőt?

 A fent említett hibák a leggyakoribbak, bármelyik is jelentkezik, orvosolni kell őket. A kopogó hang azonban csak az egyik jele annak, hogy a futómű nem működik megfelelően. Bár a hibát már csak akkor veszik legtöbben észre, amikor már nagy a baj, de bizonyos dolgokat érdemes figyelni, hogy előbb orvosolhassa a problémát. A következő esetekben mindenképp érdemes a szerelő számát tárcsázni:

* ha azt tapasztalja, hogy a gumiabroncs jobban kopik, mint szokott

< a fordulási ívek eltérnek a megszokottól, akár jobbra, akár balra

* az autó valamelyik irányba húz

* a gépjármű úttartásában vagy egyenesen futása során bizonytalanságot tapasztalunk

< a kormánykerék ferde állásban marad, vagy nehezen tér vissza egyenes állapotba

* ha a megszokottnál nagyobb erőt kell kifejteni egy kis ívű kanyarodás során is


 Bármelyik eset indokolja, hogy a futómű átnézésre kerüljön.


 Futómű beállítás lépése

 futomu javitasA futómű beállítására tehát szükség lehet akkor, ha egyes futómű alkatrészek cserére kerülnek, de akkor is megtörténhet, ha nem tapasztalunk különösebb hibát, viszont az abroncscsere során a szerelő úgy ítéli, hogy ez a feladat szüksége. Ha nem történt semmilyen alkatrészcsere, akkor a futómű beállítása egy átvizsgálással kezdődik, ahol a szerelő felméri, hogy milyen állapotban van a futómű, és hogy van-e bármi akadálya a beállításnak. Amennyiben hibát talál a szakember, érdemes elvégeztetni a javítást, futómű beállításra ezután is szükség lesz.

 A futómű beállítás első lépése a gumiabroncsnyomás ellenőrzése, majd a kerekekre kerülnek a mérőfejek. Ezután a pedálfékek és a kormánykerék kerül rögzítésre, végül a futómű állító gép elvégzi a feladatát. A mai modern futómű beállító gépek képesek visszaállítani a futóművet a megfelelő, gyári beállításnak megfelelő állapotba. Két dologra érdemes figyelni, az egyik, hogy a kerekek egyforma méretűek legyenek, illetve gondoskodjon arról, hogy a munka alatt az autó üres legyen, vagyis ne legyen tele a csomagtartó vagy az ülések.


 Árazási tényezők, avagy mitől függ a futómű beállítás ár?

 A futómű beállítás ára nagyon sok tényezőtől függ. Az átvizsgálás során méri fel a szerelő, hogy milyen munkák elvégzésére van szükség. Akad-e cserére szoruló alkatrész, vagy csak a beállítást kell elvégezni. Az alkatrészek ára eltérő lehet, ahogyan a hozzájuk tartozó munkavégzés ideje is. Akadnak alkatrészek, melyek cseréje egy óra alatt megvan, de lehet ez jóval több is. Az átvizsgálás általában csak pár ezer forintba kerül, ezért ezt mindenképp érdemes elvégeztetni, amikor abroncscserére visszük az autót.

 Ezután a szerelő árajánlatot szokott adni az elvégzendő munkák nagysága, illetve a cserére szoruló alkatrészek alapján. A cserét nem érdemes halogatni, mivel a futómű felel a stabil és biztonságos úttartásért. Ha nincs vele minden rendben, akkor veszélyes lehet a közlekedést, ezt pedig nem érdemes kockáztatni. Mások és az ön biztonsága érdekben mindenképp célszerű elvégezni az alkatrészek cseréjét, majd a futómű beállítását. Az is előfordulhat, hogy nincs cserélendő alkatrész, csak a futómű beállítás, ami viszont nem annyira költséges, hogy érdemes lenne halogatni.


 Futómű beállítás házilag?

 Ugyebár a futómű beállításnak az a célja, hogy a kerekek helyzete és a kormányzás geometriája visszakerüljön a gyári értékekre. Ezt a folyamatot ugyan el lehet végezni házilag, de a szakemberek ezt egyáltalán nem javasolják. Bár a házi beállításhoz szükséges eszközök beszerzése nem olyan bonyolult, hiszen emelő, mérőszalag, villáskulcs, kalapács, drótkefe és csavarlazító bármelyik szerszámosládában megtalálható, ám ami szintén elengedhetetlen, az a szaktudás, ennek pedig nem mindenki van a birtokában.

 Bár előnyösnek tűnhet, hiszen megspórolhatja vele a szerelő költségét, viszont ez a módszer egyáltalán nem olyan pontosságú, mint amire egy futómű beállító gép képes, és az elvégzése is kényelmetlen lesz szerelőakna nélkül. Ráadásul nagy rá az esély, hogy a munka elvégzése után viszonylag hamar el kell vinni szakemberhez az autót, különösen, ha valamelyik alkatrész cserére szorul. Vagyis, ha valaki nagyon ragaszkodik hozzá, tehet egy próbát a futómű házi beállításával, de nem éri meg a vele járó macerát, sem a biztonságot kockáztatni.


 Mit tehetünk, hogy megóvjuk a futómű épségét?

 A futómű beállításának elvégzése sajnos elkerülhetetlen. Évente legalább egy, de inkább két alkalommal érdemes elvégeztetni legalább a futómű ellenőrzését. Természetesen tehet Ön is azért, hogy a beállítást ne kelljen annyira gyakran elvégezni. Amennyire lehetséges, a kátyúkat, padkával történő ütközéseket célszerű kerülni, ezzel is óvva a felfüggesztést. Ugyanakkor érdemes azt is tudni, hogy a futómű alkatrészeinek van egy bizonyos elhasználódási ideje, vagyis nem élnek örökké.

Ez az idő nem egységes, de ha megfelelő körültekintéssel és odafigyeléssel vezetünk, akkor az alkatrészek később szorulnak majd cserére. Ehhez azonban az is kell, hogy a futómű beállítás évente legalább egyszer elvégzésre kerüljön.

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.