A nyári gumik sebességindexe lényeges kérdés a vásárlásnál, mégis sokan nem is tudják, hogy egyáltalán létezik ilyen. A méretjelöléseket még felismerik, de hogy mit takar a méretszámok után az a szám és betű, azzal már jóval kevesebben vannak tisztában. A sebességindex ugyanis hatással lehet az árra, és ha nem tudjuk, hogy melyik betű milyen sebesség értéket takar, akkor könnyen mellé is nyúlhatunk a spórolás jegyében, ez pedig elég veszélyes lehet. Ha tehát az online abroncskeresés során azt tapasztaljuk, hogy ugyanabból a méretből ugyanaz a mintázat többször is szerepel, csak más áron, akkor a különbséget a terhelési és sebességindexben kell keresni.
Az autónk kiskönyvében természetesen a téli és nyári gumi sebességi indexére vonatkozó adatok is találunk, melyeket mindenképp érdemes betartani. A sebességi indexre vonatkozó adatok a nyári és a téli gumik esetében eltérőek lehetnek, ezért ne feltétlen olyan sebesség indexű abroncsot válasszunk, mint a téli gumink, mert nincs rá garancia, hogy az megfelelő lesz. De mi is pontosan a sebességindex, és mit kell róla tudni, hogy megfelelő nyári abroncsot tudjunk vásárolni? A következőkben ezekre a kérdésekre keressük a választ.
Először is érdemes tisztázni, hogy mi is a sebességindex pontosan, és milyen információval szolgál a számunkra. Attól, hogy látunk egy S, egy T vagy egy W betűt az abroncsméret után, még nem feltétlen vagyunk okosabbak. A speed index, vagy magyarul sebességindex az a maximális megengedett sebességet adja meg, amellyel a gumi közlekedhet. Azt mutatja meg tehát, hogy mennyi az a maximális sebesség, amit az abroncs képes még elviselni. Ez persze nem azt jelenti, hogy ne mehetne az autó többel, mint a sebességindex értéke, mert a gumi azonnal tönkre menne. Tehát nem fogunk azonnal defektet kapni egy 240 km/h sebességindexű gumival csak azért, mert 245 km/h-val haladunk egy rövid ideig.
A sebességindex tehát arra a sebességre vonatkozik, amellyel tartósan közlekedünk, nem pedig a pillanatnyi sebességünkre. Ugyanakkor nem árt tudni, hogy ha többel megyünk, mint az abroncs sebességindexe, akkor a gyártó nem tudja garantálni az abroncs biztonságát. Egyébként viszonylag ritka, hogy egy autó az abroncs sebességindexe feletti sebességen közlekedne, hiszen a sebességkorlátozás még az autópályák esetében is sokkal alacsonyabbak, mint a nyári gumikra jellemző sebességindex. Ez alól általában csak a versenyautók kivételek, illetve azok a helyzetek, amikor az autónkkal versenypályán közlekedünk.
A sebességi index egyébként röviden SI, és a terhelési indexszel együtt szokták feltüntetni.
Azt talán sokan tudják, hogy a méretszámokat követő szám a terhelési index, míg a betű a sebességindexet adja meg. Persze attól, hogy le tudjuk olvasni a gumiról, hogy S, T vagy V van rajta, még közel sem biztos, hogy azt is tudjuk, ez pontosan mit is jelent. Szerencsére létezik egy sebességindex táblázat, melyben fel vannak sorolva a jelölések, és persze a hozzájuk tartozó sebességek is.
A1 5
A2 10
A3 15
A4 20
A5 25
A6 30
A7 35
A8 40
B 50
C 60
D 65
E 70
F 80
G 90
J 100
K 110
L 120
M 130
N 140
P 150
Q 160
R 170
S 180
T 190
U 200
H 210
V 240
W 270
Y 300
A nyári abroncsokon a személyautók esetében a leggyakoribb jelölések az U, a H és a V, de a Q, az R, az S, a T sem ritka.
Amikor új nyári gumikat vásárolunk, mindenképp érdemes a sebességindexre is vetni egy pillantást. Mielőtt döntünk, nézzük meg az autónk kiskönyvében (ha nincs erre lehetőség, akkor a neten nézzünk utána), hogy milyen sebességindexű abroncsot javasol az autónk gyártója a nyári gumi esetében. Alacsonyabbat ne válasszunk, még akkor sem, ha ez az olcsóbb megoldás. A sebességindex ugyanis befolyásolja az árat, ez pedig rossz döntésre is sarkalhat minket.
A nyári gumik esetében általában magasabb sebességindexű abroncsot szokás választani, mint a téli gumik esetében. Ez azért van így, mert a téli gumik jellemzően nyugodtabb vezetési stílushoz vannak tervezve, így alacsonyabb sebességindexű gumi is megfelelő lehet. A nyári gumik esetén viszont szükséges a magasabb sebességindex, hiszen ilyenkor az autósok szeretnek, és persze tudnak is gyorsabban menni. A kínálatban ezért tehát sok a T, a H, a V, a W vagy az Y jelöléssel rendelkező abroncsok,de természetesen S, R vagy akár Q indexszel rendelkező gumit is fogunk találni.
Ahogyan azt már többször is említettük a cikkben, alacsonyabb sebességindexű abroncsot választani egyáltalán nem jó döntés. Ha ugyanis alacsonyabb a sebességindex, mint amit a gyártó javasol, akkor könnyen megeshet, hogy tartósan gyorsabban fogunk közlekedni, mint az abroncsunk sebességindexe. Ez pedig meglehetősen balesetveszélyes, ilyen esetekben a gyártó sem vállal felelősséget. A nyári gumi sebességindexe is fontos adat, ezért mindenképp figyeljünk rá oda a vásárlásnál.