HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Fókuszban a biztonság: nyári gumi profilmélység

Fókuszban a biztonság: nyári gumi profilmélység
2022. január 25.


A profilmélység nagyon fontos adat a nyári gumik esetében, hisz egy kopott gumival már nem biztonságos a közlekedés. De hogy mennyi is a minimum, azt jogszabály határozza meg. A 6/1990. (IV. 12.) Köhém rendelet a közúti járművek fogalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendelet úgy fogalmat, hogy a 0,75 métert meg nem haladó átmérőjű gumiabroncsok esetében 1,6 milliméter, míg a 0,75 méternél nagyobb átmérőjű abroncsnál 33 milliméter a minimális profilmélység. Vagyis a futófelület mintázati magasságának a teljes felületen el kell érnie ezt az értéket. 

 

Nyári gumi profilmélység – az ideális nem a minimális

A szakemberek azt tanácsolják, hogy ne várjuk meg az 1,6 millimétert, lehetőség szerint már 3 milliméteres mélységnél cseréljük le az abroncsot. Sok gyártó speciális kopásjelzőt is elhelyez az abroncson, ezek olykor nem csak azt mutatják, ha már elkopott az abroncs, hanem azt is, ha negyedrészt, félig kopott. Így jobban lehet tervezni a további vásárlást.

 

 

A tökéletes vezetési élmény és a biztonság előfeltétele, hogy a megfelelő gumiabroncs legyen az autón, megfelelő minőségben. A futófelületen található barázdák, bordák egy idő után elkopnak, ilyenkor pedig az abroncs veszít tapadásából. Minél mélyebbek, hangsúlyosabbak ezek a minták, annál jobban tapad az abroncs. Ez különösen akkor fontos, amikor valamilyen rendhagyó helyzet alakul ki, például hirtelen irányváltoztatásra, fékezésre van szükség, vagy épp az autó nedves útra érkezik. A nedves úton való vezetésnek úgy télen, mint nyáron megvannak a veszélyei. Hirtelen nagy mennyiségű csapadék esetén vízátfolyások alakulhatnak ki az utakon, megállhat a víz, vagy olyan mennyiségben zúdulhat alá, hogy azt az abroncsnak kezelnie kell. Az aquaplaning kockázatos jelenség, hisz a nagy mennyiségű vízre futva, ha elvész a kapcsolat a gumi és az útfelület között, akkor az autó irányíthatatlanná válhat. Egy kopott abroncs pedig nem tudja olyan mértékben elvezetni a felgyülemlő vizet. 

 

Nyári gumi profilmélység – fontos az életkor is

Ha a nyári gumikról beszélünk, nem csak a profilmélység számít, hanem az életkor is, hiszen ez is nagy befolyással van a vezetés biztonságára. Minél idősebb ugyanis egy abroncs, annál rosszabbak a tulajdonságai, melyek különösen nedves úton jelennek meg. A profilmélységtől függetlenül egy idős, repedezett, elöregedett abroncs nem tapad úgy az útra, mint ahogy az elvárható lenne akár a profilmélysége alapján. A gumiabroncsok átlagos élettartama öt év, a maximális életkoruk nem haladhatja meg a tíz évet. Hiába nincs elkopva, egy tízéves abroncsot már nem szabad használni. Fontos, hogy mindig ellenőrizzük az abroncs életkorát és a kopását is.

 dot

 

Az életkort megtaláljuk az abroncsot, ez az úgynevezett DOT-szám, ami a gyártás évét és hetét jelöli. Ezt mindig ellenőrizzük le, különösen akkor, ha újszerű, de használt abroncsot vásárolunk. A DOT-szám a gumiabroncs oldalfalán található. 


Mennyi ideig használható egy nyári gumi, hogy változik a nyári gumi profilmélysége?


Az, hogy egy nyári gumi mennyire tartós, függ a típusától és attól is, hogy mennyire használjuk. Több tényező is befolyásolja egy abroncs életkorát, például az időjárási körülmények. Vizes utak, durva útfelületek, hőség, szárazság – ezek mind befolyással vannak az abroncs tartósságára. Mint ahogy a vezetési stílus, a légnyomás és az abroncs megfelelő tárolása is. 

 

Amikor beköszönt a tél, érdemes úgy eltenni a nyári gumikat, hogy ne szenvedjék kárát a tárolásnak. Felnivel fektetve, felni nélkül pedig állítva érdemes tárolni, időnként megmozgatva, megforgatva. Egyenletes hőmérsékleten, alacsony páratartalom mellett úgy, hogy ne érje tűző napfény. Egy nyári abroncs állapota nagymértékben tud romlani akkor is, ha rosszul tároljuk, hisz eldeformálódhat, mikroszakadások, mikrorepedések keletkezhetnek a felületén. Fontos, hogy ne tároljuk a szabadban, hisz hiába van fedett helyen, a hőmérséklet-ingadozás nem tesz jót a nyári gumi szerkezetének, anyagának. A pince, a garázs vagy egy tároló jó választás lehet, mint ahogy a gumihotelek is. A jó tárolás tehát kulcskérdés. 

 

Persze az is kulcskérdés, hogy egyáltalán eltegyük-e az adott garnitúra nyári gumit. Érdemes a leszerelés után átnézni, hogy nincs-e rajta rendellenes dudor, esetleg szakadás és mindenképp mérjük meg a profilmélységét is, hisz ha nem bír ki még egy szezont, akkor felesleges tárolni, egyszerűbb újat venni. 

kopott

 

A gumifelület kopásában természetesen a legnagyobb szerepet a megtett kilométerek száma játssza, általában 50 ezer kilométer az, amíg egy nyári gumi biztonságosan használható. Ennek nincs jogszabályban rögzített határa, a profilmélységre kell figyelni tehát, ami 1,6, illetve 3 milliméter. Ezt azonban nem ajánlatos megvárni, a szakemberek azt tanácsolják, hogy 4 milliméternél már cseréljük le az abroncsot, a saját és a többi közlekedő biztonsága érdekében. A nyári gumi profilmélysége ugyan rendelet által szabályozott, de nem érdemes megvárni a maximális kopást.

LEGFRISSEBB HÍREINK

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.