A tavasz beköszöntével eljön a nyári gumi cserék ideje, és persze akinek a régi szett már nem felel meg, az új abroncsok megvásárlásának ideje is. Érdekes kérdés persze, hogy hogyan vásároljunk nyári gumit, hiszen olyan széles a választék. A következőkben ehhez adunk egy kis segítséget.
Mielőtt rátérnénk a vásárlás mikéntjére, érdemes egy szót ejteni a miértekről, vagyis arról, hogy miért nem célszerű nyáron téli gumit használni. Ugyanis még mindig sokan vannak, akik úgy gondolják, felesleges a nyári gumi, mert a téli kibír mindent, esőt, jeget, havat, nyáron pedig csak egy kis esőre lehet számítani, így pedig a téli is jó lehet. Pedig nem. Nem véletlen született meg külön gumi a nyári és téli időszakra. A téli gumik alacsony hőmérsékleten teljesítnek jól, már a 7 fok feletti hőmérséklet esetén is jobban kopnak, a teljesítményük tapadás és fékezés tekintetében pedig romlik.
A nyári gumik kifejezetten arra lettek kitalálni, mind mintázatukban, mind pedig keverékükben, hogy jól alkalmazkodjanak a nagyobb hőmérsékleti ingadozáshoz, és elviseljék a kánikulai meleget, illetve a forró aszfaltot. A legnagyobb melegekben is képesek megőrizni a tapadásukat és az irányíthatóságukat, tehát a saját és mások biztonsága érdekében ne felejtsünk el tavasszal nyári gumira váltani.
De mit is várhatunk el egy nyári gumitól? Nos, a nyári gumik kialakításukban teljesen mások, mint a téli gumik. A gumikeverékük sokkal keményebb, amire azért van szükség, hogy jobban bírják a forró aszfalt támasztotta kihívásokat, és ilyen körülmények között is magas futásteljesítményre és hosszú élettartamra legyenek képesek. Emellett a gumikeverék többek között azért is felel, hogy a gördülési ellenállás a lehető legalacsonyabb legyen a kedvező üzemanyag-fogyasztás érdekében.
A mintázati kialakításban is lényeges különbségek mutatkoznak a téli gumihoz képest. Míg a téli gumi sűrűbben lamellázottak, addig erre a nyári gumik esetében nincs szükség. A mintázat is kevésbé markáns, mint a téli gumik esetében, a nyári gumik mintázata leginkább arra van optimalizálva, hogy a nedves és száraz időben is maximális tapadást és irányíthatóságot érjen el.
Amikor nyári gumit választunk, elengedhetetlen, nem feltétlen az áraknak kell az elsődleges szempontnak lenniük. A keresésnél mindenképp célszerű méretre szűrni, és csak azután jöhet a mintázat kiválasztása. A megfelelő abroncsméretet az autónk kiskönyvében fogjuk megtalálni, de az abroncs oldaláról is le tudjuk olvasni, hogy aktuálisan milyen méretű abronccsal közlekedünk. Ha pedig megvan a méret, jöhet a döntés, hogy milyen szegmensből válasszuk ki az új nyári guminkat. Azt, hogy prémium, középkategóriás vagy alacsony kategóriás abroncsot válasszunk, elsősorban a vezetési stílusunk és az autónk típusa határozza meg.
Amennyiben prémium autót vezetünk, a sportos vezetési stílus szerelmesei vagyunk, vagy csak a lehető legtöbbet akarjuk kihozni az autónkból, akkor a prémium gumik lesznek a megfelelő választás. Akkor is ez a szegmens javasolt, ha mindennap ingázunk, sokat autózunk, illetve nyáron nagy utazásokat, kirándulásokat tervezünk.
A középkategóriás gumikat leginkább a kis, kompakt vagy családi városi autókra szokták választani, illetve az elektromos és hibrid hajtású autók esetében is népszerű ez a szegmens. Ez elsősorban azért van így, mert a középkategóriás abroncsok a mindennapi városi közlekedésre ideálisak. Azok számára tehát, akik leginkább városban közlekednek, de néha a városon kívül is, jó választás lehet ez a kategória.
Az alacsony kategóriás abroncsok is jó választást jelenthetnek, és képviselhetnek minőséget, de leginkább azok számára javasolt, akik ritkán, heti pár alkalommal vezetnek, akkor is főleg csak a városban.
Természetesen nehéz objektív képet kapni az abroncsok minőségéről, hiszen minden márka az abroncs pozitív tulajdonságait fogja reklámozni. Hogy hitelesebb képet kapjunk a nyári gumik teljesítményéről, érdemes a nemzetközi abroncstesztek eredményeit figyelni. A legtöbb az ADAC eredményeket veszik alapul, de az Autobild teszteredményeit is érdemes figyelni.
A 2023-as év ADAC teszteredményei már nyilvánosak, ebben az évben a 205/55 R16 nyári gumik kerültek górcső alá. Összesen hét abroncs érdemelt különösen ajánlott minősítést. Talán senki számára sem lesz meglepetés, hogy az első hét helyen öt prémium abroncsot találunk, viszont két középkategóriás abroncs is belefért a legjobb hétbe:
1. Goodyear EfficientGrip Performance 2
2. Continental PremiumContact 6
3. Michelin Primacy 4+
4. Bridgestone Turanza T005
5. Nokian Wetproof
6. Falken ZIEX ZE310 Ecorun
7. Continental UltraContact
Aki alacsony kategóriás abroncsban gondolkodik, és a teszteredmények alapján hozná meg a döntést, akkor a Debica Presto HP 2 vagy a Giti GitiSynergy H2 nyári gumit érdemes számításba vennie.