HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT

Hogyan zajlik az ADAC téli gumi teszt?

Hogyan zajlik az ADAC téli gumi teszt?
2021. október 14.

Az ADAC téli gumi teszttel kapcsolatban leginkább az eredmények érdekelnek minket, az már kevésbé, hogyan is zajlik ez a rangos német abroncsteszt. Pedig az eredményeken túl ez sem annyira elhanyagolható, hiszen ha tudjuk, hogyan is zajlik a teszt, jobban képet kaphatunk arról, hogy mennyire érdemes komolyan vennünk az egyes eredményeket, és mennyire bízhatjuk rá magunkat a végeredményre az autógumi vásárlásakor. Ahogyan minden évben, az idén is két méretkategóriában tesztelték a gumikat, 16 abroncsot vizsgáltak 195/65 R15 méretben és 18 abroncsot 225/50 R17 méretben.

 

A teszteredmények természetesen nem csak egyetlen szempont alapján születnek, az ADAC téli gumi tesztelői számos aspektusból megvizsgálják az abroncsokat, és eldöntik, melyik az adott szempont szerint a legjobb, illetve hány pontot érdemel. A német teszten az alacsony pontszám számít jobbnak. Az ADAC már régóta egy megszokott rend szerint teszteli az abroncsokat, sosem egyetlen szett alapján döntenek, hiszen ezzel a minőségi ingadozását is tesztelhetik. Az abroncsokat természetesen a tesztelők inkognitóban szerzik be.

 

Milyen autókat választanak a tesztekhez? És milyen abroncsokat?

 

Amikor az abroncsok kiválasztására kerül a sor, akkor az ADAC tesztelői figyelnek arra, hogy minden termékkategória képviseltesse magát, tehát prémium, közép és alsó kategóriás abroncs is legyen a teszten. Nemcsak az alapján választanak, hogy egy abroncs jól vagy rosszul teljesített az elmúlt években, hanem az újdonságokat is figyelik. Amire szintén figyelnek, hogy csak olyan abroncs kerüljön a tesztre, amely C vagy jobb értéket képvisel a gumi címkéje szerint. Modellenként 10 garnitúra kerül megvásárlásra.

 

A teszteléshez természetesen autóra is szükség van, mert a tesztek egy részét próbapadon végzik, de országúti tesztre is szükség van a pontos eredményekhez. Arra is figyelnek, hogy a teszt előtt az abroncsokat bekoptassák, ami egy kb. 300 km-es használatot jelent, hogy a gyári formaleválasztó anyagtól megszabadulhassanak. Ezután kezdetét veheti a teszt, melyet mindig egy kiválasztott tesztautóval végeznek. Ez mindenképpen olyan autó, amire passzol a kiválasztott méret, amiben éppen tesztelnek.

 

Minden szempont azonos mértékben befolyásolja a végeredményt?

 

Az ADAC teszten 17 szempont alapján születik meg a végleges eredmény. A teszt természetesen többféle időjárási körülmény között zajlik, nedves, száraz, jeges és havas utakon, ahol nemcsak haladni, és megállnia kell a tesztautónak, de vészfékezés, vezetés handlingpályán, gyorsfutásteszt, konvojozás  is része a tesztnek. Számos teszt után kapják meg aztán a végleges pontszámot az adott időjárási útviszony tekintetében. Ezen felül természetesen nemcsak az időjárási szempontok kerülnek tesztelésre, de a fogyasztás, a zaj vagy a kopás is.

 

Persze nem minden szempont számít bele ugyanolyan mértékben az eredménybe. Az útviszonyok közül a téli gumik esetében a havas és a nedves utak számítanak bele a legjobban, 20, illetve 30%-ban, majd a száraz utak 15, míg a jeges utak 10%-ban járulnak hozzá a végső eredményhez. A fogyasztás és a kopás is 10%-ban számít bele az eredményekbe, a zaj pedig mindössze 5%-ban. Ezek az eredmények összeadódnak a megadott mértékben, és így születik meg a végső teszteredmény a téli gumik tekintetében. A végső pontszámok aztán egy táblázat alapján kerülnek elbírálásra, hogy az abroncs kiváló, jó, közepes, elégséges vagy elégtelen minősítést kap.

 

Mennyire vehetjük hitelesnek az ADAC teszt eredményeit?

 

Az ADAC teszt eredményei természetesen hitelesek és relevánsak, azt azonban nem szabad szem elől téveszteni, hogy mindig csak arra a méretkategóriára vonatkoznak, amiben a teszt zajlott. Ennek értelmében nem kell egy márkát már amiatt leírni, hogy egy méretkategóriában nem teljesített jól az adott évben. Egy másik méretben még hozhat kifogástalan eredményt, ahogy a teszten jól szereplő abroncsok is lehetnek gyengébbek egy másik méretben. Az ADAC téli gumi teszt eredményeit tehát érdemes viszonyítási alapnak tekinteni, és nem szent írásnak.

LEGFRISSEBB HÍREINK

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.