HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Mi a különbség a téli és a nyári gumi között?

Mi a különbség a téli és a nyári gumi között?
2022. január 19.


A kérdés egyszerű, a választ annál egy kicsit bonyolultabb, egy biztos, hogy sokakban felmerült már a kérdés, hogy mi a különbség a téli és a nyári gumi között. Sokan a kinézet alapján adnak választ, hisz láthatólag is teljesen más egy nyári és egy téli gumi. Míg a téli mélyebb árkokkal, sűrűbb lamellákkal rendelkezik, addig a nyárinál nem olyan mélyek az árkok és nem is olyan sűrű a mintázata. A téli gumik esetében azért van szükség az ilyen mintázatra, hogy a jeges, havas úton is tudjon kapaszkodni az abroncs, a sűrű lamellázat erre jó megoldás. Nyáron viszont erre nincs szükség. 

 

Sokan még ma is nyári gumival autóznak télen, és olyan is előfordul sokszor, hogy nyáron a téli gumi marad fenn. Egyik sem jó, sem a guminak, sem az autónak. Hogy miért? Mert a nem rendeltetésszerű használat során a gumi nem biztonságos, nem nyújtja azt a teljesítményt, amire tervezték, kockázatos. Ráadásul aki azzal szeretne pénzt spórolni, hogy egy garnitúra gumival autózik minden évszakban, az hosszabb távon nem hogy spórol, de még magasabb költségei is lehetnek. 

Hogy melyek is a legfőbb különbségek a téli és a nyári gumik között? 

Ránézésre egyből mondhatjuk, hogy a kinézete. Ezen kívül azonban még jobban különbözik a gumikeverékük. Hisz a nyári guminak az akár plusz 50-60 fokos aszfalton is jól kell teljesítenie, a téli guminak pedig a kemény mínuszokban sem szabad megmerevednie. Ehhez pedig két különböző keverék szükséges. A lágy és a kemény. A téli gumi nyáron megég, hisz nem bírja a magas hőmérsékletet, míg a nyári gumi télen olyan merevvé válik, hogy elveszíti tapadását.

Jó tapadás télen-nyáron 

Hazánkban a jogszabály nem teszi kötelezővé a téli gumi használatát, ez azonban nem jelenti azt, hogy a téli gumi felesleges. Sőt. Több környező országban már kötelező a téli abroncs használata, hisz a téli útviszonyok között csak a téli gumi nyújt biztonságot. A nyári és téli abroncsok gumikeveréke teljesen más. A téli abroncsok lágyabbak, a nyáriak keményebbek. A téli gumik anyaga magas szilikatartalommal bír, hogy a plusz hét fokos hőmérséklet alatt se váljon merevvé, rugalmatlanná. Így biztosítja a téli abroncs a jó tapadást, a stabil úttartást. Ezen kívül pedig még ott a mintázat kérdése is. Már érintőlegesen volt szó róla, de nem árt hangsúlyozni, hogy a téli és a nyári abroncsok mintázatukban is jelentősen eltérnek egymástól. A téli gumik mély mintaárkokkal és sűrűbb lamellázattal rendelkeznek, azért, hogy jobban kapaszkodjanak a csúszós útfelületeken. Ezen kívül pedig azért, hogy kivezessék a vizet és a latyakot a gumi felületéről, így minimalizálva a vízen felúszás kockázatát. A mély mintaárkok arról gondoskodnak, hogy a havas úton is jól tapadjon az abroncs. 

Mit jelentenek a jelölések a téli abroncson? 

Mint ahogy a nyári abroncsok, úgy a téli gumik sem egyformák. Sokan szívesen olvasgatnak ADAC-teszteket, ez alapján választva ki, hogy milyen abroncsot is szeretnének legközelebb vásárolni. Persze a tesztek fontosak, de fontosak a felhasználói vélemények is, érdemes ezek között is szemezgetni. És persze figyelembe venni a saját igényeinket, lehetőségeinket. Felesleges egy prémium teljesítményű abroncsot venni akkor, ha olyan autónk van, mellyel nem tudnánk kihasználni az abroncs nyújtotta lehetőségeket. A téli gumik esetében pedig még más tényezők is közrejátszanak. Hogy mit is jelentenek a különböző jelölések a téli abroncson? Az M+S jelölés azt jelenti, hogy a gumit havas és sáros úton való közlekedésre fejlesztették ki. Nem csak a téli abroncs kaphat ilyen jelölést, hanem például a nyári terepgumik vagy a négyévszakos abroncsok is. Egy másik szimbólum is ismerős lehet, ez pedig a hópehely a hegyen, ez mutatja azt, hogy a havas utakon való közlekedés is biztonságos az adott abronccsal. Ha mindkét szimbólumot látjuk, akkor bátran elindulhatunk a téli utakra. 

Mi a különbség a téli és a nyári között? Mi a helyzet a négyévszakossal? 

Amikor a négyévszakos abroncsok megjelentek, sokan fellélegeztek, hogy végre van megoldás. Persze ez az megoldás nem ilyen egyszerű, hisz hiába fejlesztenek, kutatnak a gyártók, mindkét típusú abroncs jó tulajdonságait nehéz egyetlenben ötvözni. Itt egyaránt szó van a mintázat és a futófelületi keverék összetételéről.

 4évszak2

 

Az abroncsok között a tekintetben is nagy különbség van, hogy mennyit fogyaszt az autó. A nyári abroncsokkal általában alacsonyabb üzemanyagfogyasztás érhető el, hisz a nyári gumi merevebb, kisebb a gördülési ellenállása. Plusz hét fok alatt azonban elveszítik jó tulajdonságaikat, megkeményednek, így nem érdemes halogatni a gumicserét. Sokan csak az első nagyobb havazás után cseréltetik le abroncsaikat, pedig nem érdemes eddig várni. Hisz a téli gumi nem csak hóban hasznos. Plusz hét fokos tartós hőmérséklet alatt mindenképp érdemes felszereltetni, hisz mind mintázatában, mind futófelületi keverékében ilyenkor már ideális a használata. Figyeljünk azonban arra, hogy ha beköszönt a tavaszi enyhe idő, akkor se halogassuk a cserét, hisz plusz hét fok felett már veszít tapadásából. Nagy tehát a különbség a téli és a nyári között, érdemes a szezonnak megfelelő abronccsal autózni.

LEGFRISSEBB HÍREINK

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.