Fogyasztó: Sokat hallani a DOT-számról, mi is ez pontosan?
Válasz: A DOT-szám tulajdonképpen egy kód, a termék gyártási idejét jelöli: a gyártási hét sorszámából
és az évszám utolsó két számjegyéből álló jelölést vulkanizálják bele az abroncsba.
Fogyasztó: Sokan azt mondják, hogy mindig a DOT-szám alapján legfiatalabb abroncsot kell
megvenni, mert idővel a gumiabroncs és alkotóanyagai elöregednek és kevésbé lesz
hatékony a termék. Ez valóban így van?
Válasz: A DOT-szám nem számít. És ezt sokan rosszul tudják az Önök országában is. Érdekes
módon ez a téves elképzelés az Egyesült Államokban, Franciaországban és Ausztráliában
nem terjedt el. De megismétlem: csak egy téves elképzelésről van szó.
A legfontosabb adat a gumiabroncs esetében nem az, hogy mikor gyártották (a DOT-szám),
hanem hogy mikor szerelték fel a járműre, hogy mikortól kezdték el rendeltetésszerűen
használni. A használatban öregszik a gumiabroncs, a járműre felhelyezése előtt csak
nagyon elhanyagolható mértékben.
Fogyasztó: Azt mondja tehát, hogy az abroncs nem öregszik jelentős mértékben, mielőtt felkerül az
autómra. Miért van ez?
Válasz: Mielőtt felszereljük az Ön autójára, a gumiabroncs nincs nyomás alatt, nincs terhelve, és a
raktárhelyiségben csak viszonylag kis hőmérsékletingadozást kell elviselnie – vagyis nincs
igénybe véve, nem fárad el.
A gumiabroncsot úgy tervezték meg, hogy a különböző környezeti és használatból adódó
hatásoknak kitéve, a gépjárműre felszerelve, megbízhatóan és hosszú éveken keresztül
végezze a dolgát. A felszerelés előtt a raktárban tárolt abroncs is öregszik ugyan, de csak
nagyon lassan, nem számottevő mértékben.
Fogyasztó: Nos, ha azt mondja, hogy a DOT (a termék gyártási ideje) nem számít, akkor mi számít
az öregedés szempontjából?
Válasz: Az, hogy mikor szerelték fel a járműre. A járműre szerelt abroncs erős fizikai igénybevételnek
van kitéve, egyenetlen az úttest, vagy egyéb olyan környezeti tényezők hatnak rá,
amelyekkel a tárolás során nem találkozott. Elmondhatjuk tehát, hogy az abroncs
öregedése a használattal kezdődik meg igazán.
• A járműre szerelt abroncs a környezeti hőmérsékletnél sokkal magasabb hőhatásokat
kénytelen elviselni és ez a rendeltetésszerű, normális használat velejárója. Nagy
sebességnél, nagy terhelésnél vagy a szükségesnél alacsonyabb üzemi nyomásnál még
jobban felmelegszik.
• Sőt, akkor is használatban vannak a gumiabroncsok, ha a jármű a felfújt gumiabroncsokon áll.
• Ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük az abroncsnyomást, ismerjük a jármű
terhelését és védjük a környezeti kitettségtől.
Fogyasztó: Nos, tehát tárolás alatt az abroncs nem öregszik számottevően, csak akkor kezd el öregedni,
amikor felkerül az autómra. Vannak olyan kutatások, amelyek ezt a tételt igazolják?
Válasz: Három tanulmányt is végeztek a témában Koreában, Németországban és Szaúd-
Arábiában. A koreai és németországi kutatások azt mutatták ki, hogy az újonnan gyártott
és a három évig raktárban tartott abroncsok közt nincs teljesítménybeli különbség. A
szaúdi tanulmány következtetése: a járműre felszerelt gumiabroncs egy év alatt öregszik
ugyanannyit, mint a tíz évig raktárban tartott termék.
• 1. tanulmány: a szaúdi kutatás azt vizsgálta, miként öregszik a magas hőmérsékleten,
40°C-on tárolt gumiabroncs, illetve a 40 000 kilométert futott (ami egy átlagos autós
esetében két évnyi használatnak felel meg). Az összehasonlító tanulmány során a
futófelület gumijának fizikai tulajdonságait vizsgálták. A kutatók azt találták, hogy a
40°C-on tárolt gumiabroncs 20 év alatt öregszik annyit, mint a 40 000 kilométert futott
(egy átlagos autós esetében két évig használt) termék. Vagyis az egy évig használt
gumiabroncs ugyanannyira számít öregnek, mint egy tíz éven keresztül magas (40°Cos)
hőmérsékleten tárolt gumiabroncs. Kövtkeztetés: a gumiabroncs használat közben
sokkal gyorsabban öregszik, mint tárolás közben.
• 2. tanulmány: A dél-koreai fogyasztóvédelmi hatóság biztonsági szempontból
hasonlított össze újonnan gyártott és három éve gyártott, de soha nem használt
gumiabroncsokat. A KSM6750 tesztet végezték el (szakaszos gyorsulási teszt) három
különböző abroncsgyártó két-két abroncs szettjével. A vizsgálat eredménye szerint
nincs különbség a régebbi és az újonnan gyártott abroncsok teljesítménye között.
• 3. tanulmány: Az ADAC (német autóklub) összehasonlító vizsgálatában újonnan, illetve
három éve legyártott új abroncsok tulajdonságait vizsgálták. A tanulmány megállapította,
hogy a régebbi és az újonnan gyártott abroncs gördülési ellenállása ugyanakkora.
Fogyasztó: Mikor kell mindenképpen lecserélnem az abroncsomat?
Válasz: A Michelin azt javasolja, hogy 10 évnél idősebb abroncsot semmiképpen ne használjanak
tovább, még akkor sem, ha addig soha nem volt járműre szerelve a termék.
Más gyártók ajánlásai ettől eltérhetnek.
Fogyasztó: Ha – mint mondják – a tárolás alatt az abroncs nem öregszik számottevő mértékben,
akkor miért javasolja a Michelin, hogy a gyártástól számított 10 évnél idősebb abroncsot
ne használjam, még akkor sem, ha eddig csak tárolva volt?
Válasz: A Michelin elővigyázatosságból, nem pedig műszaki megfontolásból javasolja minden
autósnak, hogy tíz évesnél idősebb abroncsot ne használjon.
• Az abroncsot számtalan fizikai behatás éri, amíg a járműre szerelve használják. A
futómű beállítása nem mindig tökéletes, esetleg alulfújt állapotban is használják a
gumiabroncsot. Az utakon különböző terepakadályokat kell legyőznie, a kátyúk, padkák,
rosszabb minőségű utak igénybe veszik az abroncsot, nyomot hagynak rajta.
• 10 év után szinte lehetetlen pontosan tudni, hogy milyen hatásoknak lett kitéve az
abroncs az élete során. Ezért gondolja úgy a Michelin, hogy mindenképpen ajánlatos a
10 évesnél idősebb abroncsot lecserélni.
• A legtöbb autós már ennél jóval előbb lecseréli az abroncsait – mert jóval előbb elhasználódnak.
A Michelin azonban személy- és kisteherabroncsok esetében a termék felszerelése (ami
általában a számla kelte) után 6 évig vállalja, hogy utánpótlást biztosít a termékből.
Fogyasztó: Ön azt mondta, hogy az abroncs akkor öregszik, ha használjuk, és hogy megfelelő
karbantartást igényel. Mit ajánl a Michelin, hogyan gondoskodjunk az abroncsról?
Válasz: A járműre való felszerelés után az abroncs speciális karbantartást igényel – ilyesmivel nem
kellett foglalkoznunk, amíg nem volt felszerelve:
• abroncsnyomás
• futómű-beállítás
• az abroncs átvizsgálása (sérülések)
• profilmélység ellenőrzés
Rendszeres időközönként érdemes
átvizsgáltatni az abroncsokat
a gumisműhelyben.
Adat: a Michelin Normák és szabályozás c. kiadványa, 2009. szeptember. Belső Michelin dokumentáció:
A gumiabroncs öregedése, 2010.