HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Mit jelent a sebességindex a téli gumin?

Mit jelent a sebességindex a téli gumin?
2022. szeptember 07.
Vajon mit jelent a sebességindex a téli gumin, hol találjuk meg ezt az információt? A válasz nem is
olyan bonyolult. A téli gumikon, mint ahogy a nyári és négyévszakos abroncsokon is, több jelölést
is látunk. Így az abroncs pontos méretét, amit három adat jelöl: az abroncs szélessége
milliméterben megadva, az oldalfal magassága és az átmérő. Ezen kívül a sebességindex és a
súlyindex is leolvasható, utóbbi azt jelenti, hogy milyen maximális súllyal terhelhető az abroncs.
Amikor gumiabroncsot vásárolunk, ezeket az adatokat is érdemes tanulmányozni és megkeresni,
hogy az egyes jelölések mit is jelentenek.

A sebességindexet egy betűvel jelölik, az ehhez tartozó maximális sebességet pedig az interneten
mi magunk is könnyen ki tudjuk keresni. Mielőtt rátérnénk arra, hogy mit is jelent maga a fogalom,
nézzük meg, hogy az egyes maximális sebességeket milyen betűvel jelölik.

Mit jelent a sebességindex, milyen jelölést láthatunk a téli abroncsokon?


A gumi sebességindex számítása igen egyszerű dolog, elég csak megnézni, hogy az abroncs
oldaldalán olvasható betűhöz milyen maximális sebesség tartozik. Az A jelölések alacsony
sebességre utalnak, az A1 és A8 közötti értékek 5 km/órás sebességtől a 40 km/órás maximális
sebességig mutatják a fokozatokat, 5 kilométer/óránkénti ugrással. A B az 50 km/órát jelent, míg a
C, D és E 60, 65 és 70 km/órás maximális sebességet jelent. Innentől 10 kilométer/óránként nő a
szám, tehát az F 80, a G 90 kilométeres sebességet mutat. A J 100, a K 110, az L 120, az M 130, az
N 140, a P 150, míg a Q 160 kilométer/órát jelöl. A sorban az R következik (170 km/h), majd az S
(180 km/h), T (190 km/h), U (200 km/h). A H a 210 km/órás maximális sebességet jelöli, a V 240
km/órát, a W 270 km/órát, míg az Y 300 km/órás maximális sebességet. A ZR jelölés is
megjelenhet a W és Y jelölésű abroncsokon, ez a nagy sebességű abroncsok hagyományos jelölése.

A sebességindex egy nagyon fontos mutatószám, amit mindenképp érdemes figyelembe venni a
vásárlásnál, különösen akkor, ha nagy teljesítményű autóval utazunk. Az abroncs vásárlása előtt
tehát ezt is mindenképp nézzük meg. A sebességindex, azaz speed index rövidítése SI, sok helyen
így is találjuk majd meg az adatokat. Az abroncs oldalfalán a pontos méret és a súlyindex után
találhatjuk meg a sebességindexet.

Maga a sebességindex azt a sebességet jelöli, amit az abroncs kibír, tehát a maximális
megengedett sebességet. A legtöbb abroncs esetében ez a T-jelölésű, ami 190 kilométer/órás
maximális sebességet jelent. Az olcsóbb abroncsokon általában a Q vagy S jelöléseket láthatjuk,
míg a középkategóriások általában T, vagy H (210 km/óra) jelölést kapnak. A prémium abroncsok
pedig már a V, vagy W jelöléssel futnak a legtöbb esetben.

Mit jelent a sebességindex és miért fontos, hogy minden abroncs egyforma legyen?


Bármilyen abroncs is van az autón, az nagyon fontos, hogy a négy gumi sebességindexe egyforma
legyen. Ha ugyanis ez eltérő, akkor a jármű fékezési, kanyarodási és kezelhetőségi tulajdonságai is
megváltoznak. A kiszámíthatatlan kormányzás pedig mindig kockázati tényező, tehát a gyártók azt
javasolják, hogy minden guminak azonos legyen a sebességindexe. De hogy mégis mekkora? Erre
már az autó gyártója fog választ adni, az autó kézikönyvében megtaláljuk az erre vonatkozó
javaslatot, sok esetben pedig a vezetőoldali ajtózár mellett is fel van tüntetve, ott, ahol az ideális
abroncsnyomást találjuk meg.
Amikor arra a kérdésre keressük a választ, hogy milyen a teherautó gumi terhelési indexe, vagy
épp a motorgumik terhelési és sebességi indexe, akkor is ezekből az adatokból kell kiindulni. Tehát
a sebességindexnél az egyes betűkhöz tartozó adatokból. A terhelési index pedig megmutatja az
abroncs maximális terhelhetőségét. Ezt kerekenként kell érteni, és az abroncs LI, tehát loading
index, vagyis terhelési index értékét meg kell szorozni néggyel. Ezek az értékek akkor érvényesek,
amikor a gyártó által előírt mértékű a keréknyomás. Ha alacsonyabb, akkor a terhelhetőség is
csökkenhet.

Fontos tudni, hogy a gyártói előírásánál kisebb sebesség- vagy terhelési indexű gumit nem
tanácsos használni a nyári gumik esetében, a téli gumiknál egy besorolással alacsonyabb
sebességindexű abroncsot lehet használni. Az LI-érték, tehát a maximális terhelhetőség kapcsán
ugyan egy szám szerepel az abroncson, azonban ez nem a terhelhetőség, ezt át kell számítani.
Ebben is segítségünkre lehetnek az interneten elérhető táblázatok. Egy 85-ös LI-értékű abroncs
515 kilogrammig terhelhető például, ezt be kell szorozni néggyel, tehát azokra az autókra jó,
amelyek 2060 kilogramm alattiak.

Amikor téli gumit vásárolunk, ne csak a méretet nézzük meg, hanem azt is, hogy milyen
sebességindexű és súlyindexű az adott abroncs. Különösen fontos ez akkor, amikor nagy
teljesítményű autónk van vagy épp a súlya nagyobb az átlagnál. A teherautók esetében is fontos
kérdések ezek, minden esetben kövessük a jármű kézikönyvében leírtakat. Ezek ugyanis a
biztonságos közlekedés alapjai. Mindezekből is látszik, hogy mennyire fontos az, hogy mit jelent a
sebességindex a téli gumin.

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.