HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Mit jelent a téli gumin a piros és a sárga kör?

Mit jelent a téli gumin a piros és a sárga kör?
2022. szeptember 08.
Számos jelölést használnak a téli abroncsokon, ezekről nagyon sok információt meg lehet tudni, így
azt is, hogy mit jelent a téli gumin a piros és a sárga kör. Azt bizonyára a legtöbben tudják, hogy
milyen főbb adatokat lehet leolvasni az abroncsról, a méretét, a sebességindexét és súlyindexét, a
gyártási adatait. Számok és betűk sokasága olvasható le egy abroncs oldalfaláról, ez azonban nem
minden. Egy új abroncson piros és színes pontokat is láthatunk.

A sárga pont a gumi oldalfalán azt jelenti, hogy az az úgynevezett könnyű pont. Az abroncs
legkönnyebb pontját jelöli így a gyártó, és ennek az abroncs felszerelésekor van nagy jelentősége.
Ha ugyanis a felnire szereléskor ide igazítja a gumis a felni legnehezebb pontját, tehát azt, ahol a
szelep található, akkor kevesebb súlyra van szükség a gumi centrírozásakor.

Mit jelent a centrírozás, mikor van rá szükség?


A centrírozás a kerék kiegyensúlyozását jelenti. Amikor egy abroncs kopik, megváltozik a
tömegközéppontja, ezáltal pedig fokozódhat a lengés. A centrírozás célja pedig pontosan az, hogy
a kerék súlypontját középre igazítsák, a kerék legyen kiegyensúlyozva. Úgy zajlik, hogy a méréseket
követően vas és cink keréksúlyokkal befolyásolják a súlyeloszlást. Amit pedig tapasztalhatunk a
centrírozás után, hogy csökken a rázkódás. A szakemberek azt tanácsolják, hogy minden szezonális
gumicserekor kérjünk centrírozást is, a négyévszakos abroncsoknál évente egyszer javasolt.

Mit jelent a piros pont a téli gumin?


A sárga kör mellett a piros pont is a szerelést könnyíti meg. Bár az abroncsok teljesek kereknek
tűnnek, mégis eltérnek a kör formájától. Vannak magasabb és mélyebb pontok az abroncson,
tehát enyhén tojásformától beszélünk. És itt jön képbe a piros pont, melyet egyes gyártók arra
használnak, hogy megmutassák az abroncs legmagasabb pontját. Ez abban segít, hogy ha a felni
legmélyebb pontjához igazítják a szerelés során, akkor csökken a deformáció és a menet közbeni
vibráció.

Mit jelentenek a színes csíkok a gumin?


Ha már épp elég volt a számokból, betűkből, piros és sárga pöttyökből, akkor jöhet egy
megnyugtató válasz arra a kérdésre, hogy mit jelentenek a színes csíkok. Semmit. Ugyanis ezek
csak arra szolgálnak, hogy a gumigyárban minden abroncs a hozzá tartozó futófelületet kapja meg.
Egyébként hamar le is kopik.

Az autógumi jelölések jelentése, mit jelent a téli gumin és a piros és a sárga kör?


Egy abroncsról sok mindent leolvashatunk. Ami számunkra hasznos, az elsősorban mindenképp a
méret, tehát az abroncs szélessége, az oldalfal magassága és az átmérő hüvelykben megadva. Ezen
kívül érdemes ellenőrizni a sebességindexet és a súlyindexet is. A DOT-számból az is kiderül, hogy
mikor gyártották az abroncsot.
Ezen kívül láthatjuk az M+S jelölést egyes abroncsokon, ami azt jelenti, hogy az abroncs jobban
teljesít a sáros és havas úton, mint egy hagyományos nyári gumi. Ennek a jelölésnek nincs
hivatalos mérőszáma, tesztelése, tehát a gyártók önállóan dönthetnek ennek használatáról.
Nem így a 3PMSF, azaz három hegycsúcs és hópihe jelölésről, ami mindig az M+S jelöléssel együtt
van. Ez a hópihe a hegycsúcsok között mutatja meg azt, hogy az abroncs téli gumi. A téli gumik
biztonsággal használhatók a havas, jeges, vizes úton, nagy hidegben. Ahol pedig kötelező a téli
gumi használata, ott az ezzel a jelzéssel ellátott abroncsot fogják elfogadni.
A négyévszakos gumik esetében nincs egységes jelzés, vannak, akik a 4S, mások az AS rövidítést
használják erre.
Sok más jelölés is van az abroncson, sok esetben e tekintetben sincs egységes szimbólumrendszer.
A peremvédős abroncsokat általában az MFS, vagy FR jelöléssel látják el, míg a defekttűrő
abroncsok esetében a ROF, SSR, ZP, RFT, HRS, RUNFLAT, ZPS jelöléseket alkalmazzák. Minden
gyártónak megvan a maga jelölési rendszere, ezeket vásárlás előtt érdemes megnézni. Sok abroncs
például elérhető defekttűrő kivitelben, azonban az egyes modellek esetében gyakori, hogy csak
bizonyos méretekben elérhető ez a technológia. Ezért is fontos tisztában lenni ezekkel a
jelölésekkel, hisz más és más például a Continental és a Michelin abroncsok jelölése.

Az abroncs címkéje


A jelölések mellett érdemes szót ejteni az abroncs címkéjéről is. 2021 májusa óta egységes uniós
címkével találkozhatunk az abroncsokon. Erről megtudjuk, hogy milyen a nedves úton való
kezelhetősége és az üzemanyag-hatékonysága az adott gumiabroncsnak, valamint azt is, hogy
milyen a zajszintje. Az előbbi két esetben egy A-tól E-ig terjedő skálán láthatjuk, hogy milyen
kategóriába került az abroncs, a zajszintet pedig decibelben adják meg. Ezek igen beszédes adatok,
azonban mégsem mondanak el mindent az egyes nyári, téli vagy épp négyévszakos gumikról. Ezért
is érdemes megnézni vásárlás előtt a különböző objektív tesztek eredményeit. Az Autobild, az
ADAC és sok más szervezet, szaklap is évről évre teszteli az abroncsokat, ha már tisztában vagyunk
az igényeinkkel, érdemes feltérképezni a lehetőségeket is. És bár sok mindenben hasznos
tanulmányozni az abroncs oldalfalát, annak csak a gumiszervizben van jelentősége, hogy mit jelent
a téli gumin a piros és a sárga kör.

LEGFRISSEBB HÍREINK

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.