HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Mit jelentenek a téli gumin a számok és a betűk?

Mit jelentenek a téli gumin a számok és a betűk?
2022. szeptember 08.
Számok, betűk, jelölések, kódok az abroncs oldalfalán, de vajon mit jelentenek a téli gumin a
számok és a betűk? Azt bizonyára már sokan tudják, hogy az abroncson megtalálhatók az abroncs
méretének adatai és a DOT-számból pedig kiderül, hogy mikor is gyártották a téli gumit. Azonban
ezen kívül is sok más jelölés található a téli abroncson, vegyük is sorba, hogy mit jelentenek ezek.

A téli gumi mérete


Az autógumi jelölések sorában az egyik legfontosabb a méret jelölése. Amikor azt látjuk egy
abroncson, hogy 195/55 R15, akkor tudhatjuk, hogy az abroncs 195 milliméter széles, ehhez
képest az oldalfal magassága 55 százalék, azaz 107,25 milliméter. Érdekesség, hogy a gumiabroncs
és a kerék együttes átmérője 297,75 milliméter, míg az abroncs teljes kerülete 1870,82 milliméter.
Ebből pedig könnyedén kiszámolható, hogy egy kilométeren a gumiabroncs 535-ször fordul meg.
Minél kisebb ez az arányszám, annál alacsonyabb az oldalfal és annál jobban tapad a gumi a
kanyarokban. Az R betű a belső konstrukcióra utal, azt jelenti, hogy radiál abroncsról van szó,
napjainkban a munkagépeken kívül már minden abroncs ilyen típusú. Az R utáni szám pedig a
belső átmérőt mutatja meg hüvelykben megadva.

Mit jelentenek a számok és a betűk a téli gumin?


A pontos méret ismerete elengedhetetlen, mielőtt téli abroncsot vásárolunk, azonban ezen kívül is
van pár dolog, amit még leolvashatunk az abroncs oldalfaláról, és ezekkel is elengedhetetlen
tisztában lenni. Ezek pedig a súlyindex és a sebességindex. A súlyindex azt mutatja meg, hogy
mekkora az a maximális súly, amivel az abroncs terhelhető. Ez egy számérték, azonban hozzá
tartozik egy valódi érték, amit néggyel megszorozva megkapjuk a maximális terhelhetőséget. Azt,
hogy milyen súlyindexű abroncsra van szükségünk, az autó kézikönyvében is megtalálhatjuk. A
sebességindex azt mutatja meg, hogy mekkora a maximális sebesség, amivel még biztonságos a
közlekedés. Ezt betűkkel jelölik, gyakran találkozhatunk a T, H, vagy épp a V jelölésekkel. A
prémium abroncsgyártók inkább magasabb sebességindexű abroncsokat gyártanak, míg a
középkategóriás és olcsó abroncsokat gyártó vállalatok termékei alacsonyabb indexűek. Hogy
mégis milyen sebességindexű abroncsot válasszunk, azt is az autó kézikönyvéből tudhatjuk meg,
sok esetben pedig a vezetőoldali ajtónál is megtalálhatjuk, ott, ahol az ideális guminyomás is fel
van tüntetve. Nyilván nagyobb sebességre tervezett abroncsokat vásárolhatunk, azonban
alacsonyabbat semmiképp. Kivéve téli gumik esetében, ahol az egy kategóriával lentebb lévő
abroncsok is felszerelhetők az autóra.

Fontos, hogy minden guminak azonos sebességindexűnek kell lennie, ha ez nem így van, akkor
változnak a kanyarodási és tapadási képességek, így a biztonságos közlekedés is nehezebbé válik.

Az évszakok jelölése, mit jelentenek a számok és a betűk a téli gumin?


A nyári gumik esetében nincs szó külön jelölésről, a négyévszakos gumik esetében pedig nincs
egységes álláspont. A legtöbben a 4S, AS jelöléseket használják, ez gyártótól függ. A téli gumiknál
viszont már érdekesebb a helyzet.

Itt sokszor találkozhatunk az M+S és a 3PMSF jelölésekkel. Bár sokan azt gondolják, hogy az M+S
téli gumit jelöl, ez azonban nem igaz. Mud and snow, azaz hó és sár – ezt jelenti ez a jelölés, vagyis
azt, hogy az abroncs jobban boldogul a havas és sáros úton, mint egy nyári gumi. Ez azonban nem
teszi téli gumivá. Már csak azért sem, mert nem hivatalosan adható jelölésről van szó, minden
gyártó maga dönti el, hogy mely abroncsaira használja a sár és hó jelölést.

Nem így van a 3PMSF jelöléssel, aminek jelentése három hegycsúcs, hópehely. Ez a téli gumik
hivatalos jelzése, ahhoz, hogy egy abroncs megkapja ezt, egy vizsgálaton, tesztelésen kell átesnie.
a 3PMSF jelölés mindig az M+S-sel együtt jár. Azokon a helyeken, ahol kötelező a téli gumik
használata, ezt fogadják el, ez a hivatalos.

Mi az a DOT szám és mikor van jelentősége?


A DOT számot is abroncs külső oldalán találjuk meg, ez jelzi azt, hogy mikor gyártották az
abroncsot. Négy karakterből áll, az első kettő a gyártási év adott hetét, a második a gyártás évét
adja meg. Sokan ódzkodnak attól, hogy egy-két éves, új abroncsot vásároljanak, azonban nem árt
tisztában lenni azzal, hogy az abroncs nem egy romlandó termék, nem jár le a szavatossága. A
raktárakban nincs nyomás alatt, nincs terhelve, nincs kitéve a környezeti hatásoknak. Tehát semmi
baja nem lesz attól, hogy egy-két, vagy akár több évvel a gyártás után szerelik fel. A német
autóklub, az ADAC tesztelte is az újonnan gyártott és a három éve raktározott új abroncsokat és
úgy találták, hogy nincs teljesítménybeli különbség köztük.

A gumiabroncsokon ezen kívül még megtalálhatjuk a gyártó nevét és logóját, az abroncs
mintázatát. A méret és a sebesség- és súlyindex után pedig a már említett speciális jelöléseket,
mint például a négyévszakos, téli jelölést. Ha egy C betűt látunk, abból tudhatjuk, hogy erősített
gumiabroncsról van szó, ezeket kisteherautókon szoktak használni. Az RFT jelölés defekttűrést
jelent, a Seal pedig azt, hogy önjavító technológiával van felszerelve az abroncs. Ami még kötelező,
az a kopásjelző, ami viszont szintén nem egységes, ugyanis sok gyártó alkalmaz innovatív
kopásjelzőket, amelyek nem csak azt mutatják meg, ha az abroncs már teljesen elkopott. Sok
érdekességet találhatunk még arról, hogy mit jelentenek a téli gumin a számok és a betűk,
azonban elég csak az alapokkal tisztában lenni, hogy a megfelelő abroncsot vásároljuk meg.

LEGFRISSEBB HÍREINK

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.