Még abban az esetben is, amikor az emberek tudják, hogy az XL-es gumik a nagyobb terhelhetőségre utalnak, abban az esetben is felmerül bennük a kérdés, hogy vajon ez a megnevezés és tulajdonság mit takar valójában, tehát ha választhatnak, hogy abroncsuk XL-es legyen-e vagy sem, akkor mégis mi alapján döntsenek. A kérdéssel, miszerint mi a különbség a normális és az XL-es gumik között már mi is többször találkoztunk, így úgy döntöttünk, hogy megpróbáljuk kissé körbejárni ezt a témát, hátha segíthetünk. Maradjon tehát velünk és olvassa végig cikkünket.
Az XL-es gumik tulajdonsága, hogy növelt a terhelhetősége a hagyományos, normál gumiabroncshoz képest. Ez valóban érthető mondat és kifejezés, de hogy pontosan mit jelent, az kissé homályos azok számára, akik egyáltalán nem érteken az abroncsokhoz. Érdemes tehát ezt a témát onnan megközelíteni, hogy milyen egy átlagos abroncs, vagyis milyen terhelhetőségei lehetnek neki.
Azzal nyilván mindenki tisztában van, hogy az autógumik jelölései tartalmazzák a felni méretére vonatkozó adatokat, illetve azt is, hogy milyen szerkezetű az abroncs, és minden abroncson látható, hogy mekkora a teljesítménye és milyen a sebesség indexe. Ezek is ugyanolyan fontos információk, mint a méret, és ezek ismerete nélkül nem igazán lehet abroncsot vásárolni. A másik fontos dolog ezekkel a számokkal és betűkkel, vagyis ezek ismeretével kapcsolatban, hogy ezeket autónk igényeihez kell igazítani a vásárláskor. Az autó és a gumiabroncs is csak akkor tudja nyújtani a legjobb tulajdonságait, ha azok összhangban vannak egymással.
Egy prémium kategóriás autónak csak ront a teljesítményén egy olcsó, alsó kategóriás abroncs, de egy rosszabb minőségű, régebbi, kis városi autóhoz sem érdemes prémium márkás abroncsot választani, mert egyszerűen akkor az abroncs nem fogja tudni a legjobb tulajdonságait hozni. Természetesen a középkategóriás autók teljesítményét egy-egy kiemelkedő tulajdonsággal rendelkező gumiabroncs tudja növelni, de méretben akkor is megfelelőnek kell lennie a guminak.
A két indexszám a terhelési index és a sebességindex nagyon fontos, hiszen a jármű teljesítményét is biztonságát is meghatározza. Innen továbbmenve könnyebb lesz megérteni az XL-es gumik tulajdonságát, jellemzőit és lényegét is. A terhelési index azt a maximális tömeget fejezi ki, amit a gumi elbír akkor, amikor fel van fújva.
A sebességindex talán már egyértelműbb, ez jelzi az autó legnagyobb sebességét, amely mellett a gumi kopása normálisnak mondható. Ebből már egyértelművé válik mindenki számára, hogy mit jelentenek az XL-es gumik, vagyis hogy milyenek az XL-es gumik: az XL, vagyis extra load a növelt terhelhetőségre utal. Nézzük ezt egy kicsit részletesebben.
Az XL-es gumik tehát egy erősített oldalfallal ellátott gumik, amelyek képesek növelni a gépkocsi terhelhetőségét. Fontos azonban tudni, hogy mikor van erre szükségünk, hiszen ha nem megfelelő autóra vásároljuk, akkor csak kárunk származhat belőle.
Természetesen a kérdés mindig az, hogy ha lehet választani, akkor a hagyományos, normál gumik mellett maradjunk, vagy válasszuk az erősített oldalfalú gumit. A szakértők szerint, ha igény mutatkozik a nagyobb teherbírásra, akkor inkább válasszuk, de csak akkor, ha autónk is elbírja azt, tehát ha kompatibilis a méret a felni méretével stb.
Csak úgy nem éri meg XL-es gumira váltani, ugyanis azért azt is érdemes tudni, hogy ez a gumi hogyan tud nagyobb terhelhetőségre szert tenni: úgy, hogy több anyag van benne, így nehezebb is, tehát ez azt is jelenti, hogy sokkal merevebb, mint egy átlagos gumi, ami akár a fogyasztáson is tud növelni, illetve gyorsabban is kophat. XL-es gumikat csak akkor érdemes tehát venni, ha az autó is azt kívánja.