Újabb szintre lépett a téli gumi gyártók legjobbikának tartott Nokian, valamint a német autógyártás legfelsőbb ligájában játszó BMW közötti kooperáció, lévén a két vállalat bejelentette legújabb együttműködési tervét. Ennek megfelelően a finn specialisták biztosítják majd a téli abroncsokat a jövőben a BMW i3-as elektromos autójához, ami azért olyan kiemelkedően nagy dolog, mert egy elektromos személygépkocsi sokkal komolyabb kihívásokat jelent ezen a téren, mint egy hagyományos, robbanómotorral működő változat – főként az abroncsméretek tekintetében.
Hogy az új kihívást a legkönnyebben áthidalhassák, a Nokian az egyik csúcskategóriás termékét, a Hakkapeliitta R2 téli gumit szabta át ahhoz, hogy meg tudjon felelni a BMW i3-as egyáltalán nem szokványos abroncskihívásának.
A finn gyártónak a legnagyobb kihívást elsődlegesen a nagyon ritka, különösen vékony abroncsméret jelentette, ami végül a 155/70R19 84Q lett, valamint az, hogy egy téli gumit olyan alacsony gördülési ellenállással lássanak el, hogy az elektromotorok hatékonyan és gazdaságosan, mégis fürgén tudják megmozdítani a kasztnit.
A Nokian azonban nem ismer lehetetlent, így a gyártó összehívta minden mérnökét ahhoz, hogy alapos tesztek révén megalkossák a direkt a BMW elektromos autójához igazított abroncsot.
A BMW i3-as sajátossága ugyanis nem más, minthogy nagyon keskeny gumikat használ, abroncsának szélessége így alig 155 milliméter, ami egy BMW-től különösen szokatlan. A Hakkapeliitta R2 téli gumi azonban tökéletesen igazodott ehhez a sajátossághoz, sőt mi több, a finn gyártó képes volt 30 százalékkal csökkenteni a gördülési ellenállást, amivel ugyanennyire kedvezőbb energiafelhasználást is tudott garantálni a kategória többi abroncsához képest.
Ezzel a Hakkapeliitta R2 rekordot is döntött, hiszen a világ első olyan téli abroncsa lett, amelyet A energiaosztályba sorolnak, ezzel átugorva egy teljes kategóriát, hiszen a versenytársak közül a legjobb is maximum a C szintet tudta megütni a gördülési ellenállás tekintetében.
A BMWblog munkatársai egyébiránt már tesztelték is a Nokian téli gumikon az új i3-ast, és az abroncs, valamint az autó a várakozásoknak megfelelően teljesített, így extrém hideg időben is elképesztő teljesítményt vonultatott fel.
A Hakkapeliitta R2 legnagyobb különlegességét általánosságban a különleges adalékanyag és gumikeverék adja, amely jégen és hóban egyaránt lenyűgöző teljesítményt garantál számára. A Nokian azért alkotta meg ezt a sajátos megoldást, mert tisztában vannak azzal, hogy a szegecselt téli gumi nem minden országban engedélyezett, így a hasonlóan pozitív hatást más úton kívánták elérni.
Ehhez megalkottak egy a nyilvánosság számára mindmáig titkos adalékot, amiről külsősként annyit tudni csak, hogy nagyon éles, kristályos szerkezetű részecskékből tevődik össze, amely jeges burkolaton is maximalizálja a futófelület tapadását.
Az innovatív fejlesztés eredményét mi sem bizonyítja jobban más, minthogy az új téli gumi még a hagyományos Nokian Hakkapeliitta R-hez mérten is 10 (!) méterrel rövidebb fékutat tudott elérni 80 km/órás sebességről fékezve.
Szintén sajátos kialakítás jellemzi még az abroncs mintázatát is, hiszen a mintaárkok peremeit recés lefutó élek színesítik, amelyek feladata az, hogy a latyakos úton is megfelelő tapadást garantáljon, de havas és nedves szakaszokon se valljon kudarcot.