HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Nyári gumi vagy négyévszakos? Mi a különbség, mi a hasonlóság?

Nyári gumi vagy négyévszakos? Mi a különbség, mi a hasonlóság?
2022. január 27.


Az, hogy nyári gumit vegyünk-e vagy négyévszakost, sokszor meggyőződés kérdése. Vannak, akik szerint a négyvészakos gumik a jövő, mások úgy gondolják, hogy jó az, ha van külön nyári és téli szett. De mi is a különbség és melyek a hasonlóságok a nyári és a négyévszakos abroncsok között? Tud-e kiválóan teljesíteni egy négyévszakos gumi télen és nyáron egyaránt. 

 

Hisz fontos, hogy az abroncs jól tapadjon minden hőmérsékleten és útfelületen, de vajon képesek-e erre a négyévszakos gumik? Holott a nyári gumik télen nem tapadnak jól, a téliek pedig nyáron. A négyévszakos gumik léte sokszor ellentmondásokat szül, hisz nehéz belegondolni ugyan, hogy tudná egyesíteni ezt a sok mindent egyetlen abroncs. Hidegben és melegben is rugalmas, esőben, hóban és az akár ötven fokos aszfalton is tökéletes? Nehéz elképzelni, de a gumigyártók sorra jönnek ki az újabb és újabb négyévszakos abroncsokkal. A kérdés tehát adott, sőt, sok kérdés adott a témában.

 tapadás

A nyári gumik legfőbb tulajdonságai

A nyári gumik plusz hét fokos hőmérséklet felett használhatók, ekkortól jól kezelhetők, jól tapadnak a nedves és a száraz útfelületen is. Lágyak és alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkeznek, mint a téli abroncsok, ezáltal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érhető el. Úgy tervezték meg, hogy a lehető legjobb vezetési élményt nyújtsa a nyári időszakban. Hisz a tél csupa kihívás, csupa kockázat, csupa csapadék. A csökkent látási viszonyok és a csúszós utak pedig nem igazán kedveznek a közlekedőknek, ilyenkor nem is lehet igazán kihasználni az autónk és az abroncs nyújtotta lehetőségeket. Nem úgy nyáron. A nyár ideális vezetési, utazási élményeket kínál, persze ehhez az is szükséges, hogy a megfelelő abroncsot válasszuk. 

 

A négyévszakos abroncsok

Az 1970-es években kezdték el a négyévszakos abroncsok gyártását, ezeket az abroncsokat úgy tervezik, hogy minden évszakban jól teljesítsenek. Igény volt rá, hisz milyen egyszerű is egy szett gumival autózni, amíg az az abroncs el nem kopik. Azok, akik évente tízezer kilométernél kevesebbet autóznak, bizonyára szembesültek már azzal, hogy hiába nincs elkopva az autójuk abroncsa, annak életkora indokolja a cserét. Hisz hiába nincs maximális kopás, maximális életkor van. Tíz évnél idősebb abroncsot nem szabad az autóra szerelni, de a szakemberek azt mondják, hogy 5-6 éves korában az abroncsokat már le kell cserélni. Tehát aki keveset autózik, nem tudja kihasználni a gumija futásteljesítményét és bosszankodhat, hogy cserélnie kell az abroncsokat, ezzel pedig nem csak anyagilag jár rosszabbul, hanem még a környezetet is terheli. 

 

A négyévszakos abroncs tehát adja magát, de vajon jó megoldás-e? Lehet-e egyesíteni a nyári és téli gumik előnyeit kompromisszumok nélkül? Erre a kérdésre sok gumigyártó keresi már évtizedek óta a választ. Azonban egyetemesen jó válasz nincs, a négyévszakos gumik köztes megoldást nyújtanak. Mintázatukban általában a téli és nyári minta keveredik, vannak lamellák, melyek a téli abroncsok jellemzői és vannak merev mintablokkok is a nyári biztonságért. Futófelületi keverékük nem válik merevvé, rideggé télen sem, de mivel a mintázat vegyes így télen nem teljesít úgy, mint egy téli gumi. Épp ezért nagy hóban nem érdemes vele elindulni, inkább a csapadékmentes és nem túl extrém helyzetekben teljesít jól. Kérdés, hogy megéri-e. Persze egy szett gumi olcsóbb mint két szett, de feleannyi idő alatt is kopik el, mint a téli vagy a nyári. A szakemberek szerint ez inkább átmeneti megoldás, hisz sem télen, sem nyáron nem nyújtanak kivételes teljesítményt. 

 

Nyári gumi vagy négyévszakos – fontos a teljesítmény

A német autóklub, az ADAC évről évre teszteli a négyévszakos abroncsokat is, mind tapadás, mind fékezhetőség és vezetési élmény szempontjából. Ezek a tesztek jó kiindulópontot jelenthetnek akkor, ha ilyen abroncs vásárlásán törjük a fejünket. Hisz a négyévszakos gumik között is vannak, melyek jól teljesítenek, de összehasonlítva egy nyári vagy egy téli gumi teljesítményével, attól azért elmaradnak. Általában az a jellemző, hogy a négyvészakos gumi nyáron teljesít jobban, télen pedig kevésbé, de összességében sehol sem teljesít kiválóan.

adac_gumi_teszt_ 

 

Persze erről nemcsak a különböző szervezetek és autós szaklapok tesztjei a bizonyítékok, hanem azok a beszámolók, értékelések is, melyeket a vásárlók közölnek a különböző webáruházakban. Ezeket az értékeléseket olvasva reális képet kaphatunk az abroncs teljesítményéről, tulajdonságairól és a kínált vezetési élményről. 

 

Nyári gumi vagy négyévszakos – mikor melyiket érdemes?

Négyévszakos abroncsot akkor érdemes vásárolni a szakemberek szerint, ha enyhe télben, csapadékmentes utakon használjuk az autót, hisz itt jól teljesít. Valamint akkor, ha kevés kilométert autózunk, és azt is csak ideális útviszonyok között tesszük. Sokan már elköteleződtek a négyévszakos abroncsok iránt és valóban, ezek is egyre jobbak és jobbak, de még mindig a másik irányba dől a mérleg, ha feltesszük a kérdést: nyári gumi vagy négyévszakos?

LEGFRISSEBB HÍREINK

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.