Gumiabroncs kereső

Termékcsoport
Méret
/ R
Gyártó
KeresésAlaphelyzet
 Csak az akciósak   Vissza a főoldalra
Kérjük adja meg a keresett gumiabroncs jellemzőit, majd nyomja meg a "Keresés" gombot. A megjelenő találati listában a "Kosárba" gombon lévő mezőben adhatja meg a vásárolni kívánt mennyiséget. Több feltétel megadásával gyorsíthatja a keresést. A kosár tartalmát a bal oldali Kosár tartalma gombra kattintva bármikor törölheti, módosíthatja.

Miért fontos a DOT-szám?

2017. 08. 09. 08:57





Fogyasztó: Sokat hallani a DOT-számról, mi is ez pontosan?

Válasz: A DOT-szám tulajdonképpen egy kód, a termék gyártási idejét jelöli: a gyártási hét sorszámából

és az évszám utolsó két számjegyéből álló jelölést vulkanizálják bele az abroncsba.



Fogyasztó: Sokan azt mondják, hogy mindig a DOT-szám alapján legfiatalabb abroncsot kell

megvenni, mert idővel a gumiabroncs és alkotóanyagai elöregednek és kevésbé lesz

hatékony a termék. Ez valóban így van?

Válasz: A DOT-szám nem számít. És ezt sokan rosszul tudják az Önök országában is. Érdekes

módon ez a téves elképzelés az Egyesült Államokban, Franciaországban és Ausztráliában

nem terjedt el. De megismétlem: csak egy téves elképzelésről van szó.

A legfontosabb adat a gumiabroncs esetében nem az, hogy mikor gyártották (a DOT-szám),

hanem hogy mikor szerelték fel a járműre, hogy mikortól kezdték el rendeltetésszerűen

használni. A használatban öregszik a gumiabroncs, a járműre felhelyezése előtt csak

nagyon elhanyagolható mértékben.



Fogyasztó: Azt mondja tehát, hogy az abroncs nem öregszik jelentős mértékben, mielőtt felkerül az

autómra. Miért van ez?

Válasz: Mielőtt felszereljük az Ön autójára, a gumiabroncs nincs nyomás alatt, nincs terhelve, és a

raktárhelyiségben csak viszonylag kis hőmérsékletingadozást kell elviselnie – vagyis nincs

igénybe véve, nem fárad el.

A gumiabroncsot úgy tervezték meg, hogy a különböző környezeti és használatból adódó

hatásoknak kitéve, a gépjárműre felszerelve, megbízhatóan és hosszú éveken keresztül

végezze a dolgát. A felszerelés előtt a raktárban tárolt abroncs is öregszik ugyan, de csak

nagyon lassan, nem számottevő mértékben.



Fogyasztó: Nos, ha azt mondja, hogy a DOT (a termék gyártási ideje) nem számít, akkor mi számít

az öregedés szempontjából?

Válasz: Az, hogy mikor szerelték fel a járműre. A járműre szerelt abroncs erős fizikai igénybevételnek

van kitéve, egyenetlen az úttest, vagy egyéb olyan környezeti tényezők hatnak rá,

amelyekkel a tárolás során nem találkozott. Elmondhatjuk tehát, hogy az abroncs

öregedése a használattal kezdődik meg igazán.

• A járműre szerelt abroncs a környezeti hőmérsékletnél sokkal magasabb hőhatásokat

kénytelen elviselni és ez a rendeltetésszerű, normális használat velejárója. Nagy

sebességnél, nagy terhelésnél vagy a szükségesnél alacsonyabb üzemi nyomásnál még

jobban felmelegszik.

• Sőt, akkor is használatban vannak a gumiabroncsok, ha a jármű a felfújt gumiabroncsokon áll.

• Ezért fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük az abroncsnyomást, ismerjük a jármű

terhelését és védjük a környezeti kitettségtől.



Fogyasztó: Ennek ellenére nagyon sok autós gondolja tévesen azt, hogy a DOT-szám fontos. Ez

milyen hatással jár?

Válasz: Ez a téves elképzelés akár veszélyes is lehet. Az autósok – helytelenül – a DOT-számra

hagyatkoznak a használatban lévő abroncs megfelelő karbantartása helyett. Azt az

abroncskereskedést választják inkább, ahol fiatalabb abroncsot lehet venni, nem pedig a

minőségi szolgáltatást nyújtó műhelyeket. Ez a magatartás akár balesetveszélyhez is vezethet.



Fogyasztó: Nos, tehát tárolás alatt az abroncs nem öregszik számottevően, csak akkor kezd el öregedni,

amikor felkerül az autómra. Vannak olyan kutatások, amelyek ezt a tételt igazolják?

Válasz: Három tanulmányt is végeztek a témában Koreában, Németországban és Szaúd-

Arábiában. A koreai és németországi kutatások azt mutatták ki, hogy az újonnan gyártott

és a három évig raktárban tartott abroncsok közt nincs teljesítménybeli különbség. A

szaúdi tanulmány következtetése: a járműre felszerelt gumiabroncs egy év alatt öregszik

ugyanannyit, mint a tíz évig raktárban tartott termék.

• 1. tanulmány: a szaúdi kutatás azt vizsgálta, miként öregszik a magas hőmérsékleten,

40°C-on tárolt gumiabroncs, illetve a 40 000 kilométert futott (ami egy átlagos autós

esetében két évnyi használatnak felel meg). Az összehasonlító tanulmány során a

futófelület gumijának fizikai tulajdonságait vizsgálták. A kutatók azt találták, hogy a

40°C-on tárolt gumiabroncs 20 év alatt öregszik annyit, mint a 40 000 kilométert futott

(egy átlagos autós esetében két évig használt) termék. Vagyis az egy évig használt

gumiabroncs ugyanannyira számít öregnek, mint egy tíz éven keresztül magas (40°Cos)

hőmérsékleten tárolt gumiabroncs. Kövtkeztetés: a gumiabroncs használat közben

sokkal gyorsabban öregszik, mint tárolás közben.

• 2. tanulmány: A dél-koreai fogyasztóvédelmi hatóság biztonsági szempontból

hasonlított össze újonnan gyártott és három éve gyártott, de soha nem használt

gumiabroncsokat. A KSM6750 tesztet végezték el (szakaszos gyorsulási teszt) három

különböző abroncsgyártó két-két abroncs szettjével. A vizsgálat eredménye szerint

nincs különbség a régebbi és az újonnan gyártott abroncsok teljesítménye között.

• 3. tanulmány: Az ADAC (német autóklub) összehasonlító vizsgálatában újonnan, illetve

három éve legyártott új abroncsok tulajdonságait vizsgálták. A tanulmány megállapította,

hogy a régebbi és az újonnan gyártott abroncs gördülési ellenállása ugyanakkora.



Fogyasztó: Mikor kell mindenképpen lecserélnem az abroncsomat?

Válasz: A Michelin azt javasolja, hogy 10 évnél idősebb abroncsot semmiképpen ne használjanak

tovább, még akkor sem, ha addig soha nem volt járműre szerelve a termék.

Más gyártók ajánlásai ettől eltérhetnek.



Fogyasztó: Ha – mint mondják – a tárolás alatt az abroncs nem öregszik számottevő mértékben,

akkor miért javasolja a Michelin, hogy a gyártástól számított 10 évnél idősebb abroncsot

ne használjam, még akkor sem, ha eddig csak tárolva volt?

Válasz: A Michelin elővigyázatosságból, nem pedig műszaki megfontolásból javasolja minden

autósnak, hogy tíz évesnél idősebb abroncsot ne használjon.

• Az abroncsot számtalan fizikai behatás éri, amíg a járműre szerelve használják. A

futómű beállítása nem mindig tökéletes, esetleg alulfújt állapotban is használják a

gumiabroncsot. Az utakon különböző terepakadályokat kell legyőznie, a kátyúk, padkák,

rosszabb minőségű utak igénybe veszik az abroncsot, nyomot hagynak rajta.

• 10 év után szinte lehetetlen pontosan tudni, hogy milyen hatásoknak lett kitéve az

abroncs az élete során. Ezért gondolja úgy a Michelin, hogy mindenképpen ajánlatos a

10 évesnél idősebb abroncsot lecserélni.

• A legtöbb autós már ennél jóval előbb lecseréli az abroncsait – mert jóval előbb elhasználódnak.

A Michelin azonban személy- és kisteherabroncsok esetében a termék felszerelése (ami

általában a számla kelte) után 6 évig vállalja, hogy utánpótlást biztosít a termékből.



Fogyasztó: Ön azt mondta, hogy az abroncs akkor öregszik, ha használjuk, és hogy megfelelő

karbantartást igényel. Mit ajánl a Michelin, hogyan gondoskodjunk az abroncsról?

Válasz: A járműre való felszerelés után az abroncs speciális karbantartást igényel – ilyesmivel nem

kellett foglalkoznunk, amíg nem volt felszerelve:

• abroncsnyomás

• futómű-beállítás

• az abroncs átvizsgálása (sérülések)

• profilmélység ellenőrzés

Rendszeres időközönként érdemes

átvizsgáltatni az abroncsokat

a gumisműhelyben.



 



Adat: a Michelin Normák és szabályozás c. kiadványa, 2009. szeptember. Belső Michelin dokumentáció:

A gumiabroncs öregedése, 2010.


Kosarának a tartalma:
0
tétel
0
Ft