Ezek a legjobb abroncsok a 2023 ADAC négyévszakos gumi tesztje alapján
Amikor nem tudjuk, hogy pontosan milyen abroncsot szeretnénk megvásárolni az autónkra, nagy segítség lehet, ha megtekintjük a különböző abroncstesztek eredményeit, így jól jöhet a 2023 ADAC négyévszakos gumi teszt eredménye akkor, ha éppen a négyévszakos gumiabroncsokban gondolkozunk.
A korábbi rossz tapasztalatok és gyenge minőség miatt sokan a mai napig ellenzik ezeknek az abroncsoknak a használatát, mégis egyre több hazai autótulajdonos vásárol a járművére négyévszakos gumit. Szerencsére ugyanis elmondható, hogy a szezonális társaihoz hasonlóan hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évek során a négyévszakos abroncs, így a korábbi gyenge teljesítményétől ma már nem is kell tartanunk. A négyévszakos gumiabroncsok értelemszerűen úgy lettek tervezve, és kifejlesztve, hogy azok ellenálljanak a téli hidegnek, és a nyári forróságnak egyaránt, remek minőségüket, és kiváló teljesítményüket pedig a gumitesztek is be tudják bizonyítani a kételkedő vásárlók számára.
Tudnivalók a négyévszakos abroncsokkal kapcsolatban
Pár évvel korábban szinte mindenki a fejét fogta amikor meghallotta a „négyévszakos abroncs” kifejezést, főleg az volt ritka, ha a négyévszakos gumik mellett éppen egy szakember kezdett el érvelni. A legtöbbször azt hozták fel problémaként, hogy ezek az abroncsok se nem tudnak jól teljesíteni nyáron, se nem tudnak biztonságos közlekedést nyújtani számunkra télen, így tökéletesnek egyik évszakban sem mondhatóak. Szerencsére ez a sztereotípia az elmúlt években igencsak megváltozott, ez pedig leginkább a folyamatosan fejlődő anyagösszetételeknek, illetve fejlett gyártási technológiáknak tudható be. Ezek a gumiabroncsok tehát biztonságosak, és megfelelőek lehetnek számunkra akkor, ha egy olyan abroncsot keresünk, amelyet télen és nyáron is használni tudunk.
Való igaz, hogy egy négyévszakos abroncs soha nem lesz egyenlő egy prémium minőséggel rendelkező, téli gumival, de az is biztos, hogy jóval biztonságosabb lehet egy jóminőségű négyévszakos gumival a közlekedés, mint egy elkopott, elhasználódott, gyenge minőségű téli társával. De vásárlás során több dolgot is figyelembe kell vennünk akkor, ha a négyévszakos abroncsok közül szeretnénk választani.
Kiknek valók a négyévszakos abroncsok napjainkban?
Az utóbbi években érezhetően egyre gyengébbek a telek, ma már ritkaságnak számít az, ha télen elkezd esni a hó, és ha esik is, még ritkább, ha 1-2 napig meg is marad, hiszen szinte azonnal el szokott olvadni. Mivel hazánkban jóval kevesebb télen a havas, vagy éppen jeges napok száma, jó döntés lehet kipróbálni egy olyan négyévszakos gumiabroncsot, mely kiváló minőséggel látta meg a napvilágot. A négyévszakos abroncsok anyagukban és mintázatukban is egyediek, eltérnek a nyári, és téli szettektől is, hiszen a gyártók a két szezonális gumi erősségét, és legfontosabb tulajdonságát szerette volna összegyúrni. Anyaga jóval puhább, mint egy nyári abroncs, ez azonban elengedhetetlen a téli közlekedéshez, hiszen ennek köszönhetően fognak tudni ezek a gumik a hideg téli időjárásban is megfelelően tapadni. Az abroncs felületén pedig olyan blokkok, bordák, hosszanti és keresztirányban elhelyezkedő barázdák találhatóak meg, melyeknek a nyári csapadékos időben van fontos feladatuk, hiszen az abroncs felületéről hatékonyan elvezetik a felgyülemlett vizet, így akadályozzák meg hogy a gumi a vizes felületen megcsússzon. De a 2023 ADAC négyévszakos gumi tesztje során természetesen az abroncs tapadása és fékezhetősége is meg van vizsgálva.
Bár ezek az abroncsok valóban egyre ismertebbek, mégis
fontos kiemelni, hogy a négyévszakos abroncsok nem ideálisak minden autóvezető
számára, ezeknek használata pedig a szakemberek szerint mindenképpen valamilyen
kompromisszumot jelentenek vezetés során.
Jó megoldás lehet a négyévszakos abroncs azoknak, akik legtöbbször városi
körülmények között ülnek autóba, nem szeretnek száguldozni, megfontoltan és
körültekintően vezetnek, mindig betartva a sebességhatárokat. Fontos emellett
kiemelni azt is, hogy bár az évi két gumicserét megússzuk, ezeket az
abroncsokat is ellenőriztetni kell 1-2 évente, sőt fél évente centríroztatni is
kell.
Mit mutat meg a 2023 ADAC négyévszakos gumi tesztje?
Amikor nem tudjuk, hogy pontosan milyen abroncsot vásároljunk meg, jó jöhetnek a különböző abroncstesztek eredményei, melyek rangsorolva mutatják be azt, hogy melyik abroncs milyen teljesítménnyel rendelkezik. A német autóklub, az ADAC évről évre leteszteli, és megvizsgálja az induló abroncsokat.
A különböző abroncstesztek során szakemberek nézik meg az
abroncsok teljesítményét, tapadását és fékezhetőségét, illetve a zajszintjét,
az üzemanyag-fogyasztását, és a károsanyag-kibocsájtását is.
A Brit Tyre Reviews az idei év során a 15” -os 195/65 abroncsmérettel
rendelkező négyévszakos gumikat nézte meg.
Az induló 10 négyévszakos abroncsot pedig megvizsgálták száraz, nedves és havas
útviszonyok között is.
Az idei évben 10 típus lett letesztelve:
A tesztelésből
időnként kimarad néhány nagyon jó gumiabroncs. Ezúttal a Bridgestone A005 EVO
maradt ki a tesztből, abból az okból kifolyólag, hogy ezt a modellt hamarosan
kivezetik a piacról.
A másik nagyon jó négyévszakos abroncs a Continental AllSeasonContact, amely
azért nem tudott részt venni a tesztelésen, mert akkor még nem került ki a
piacra.
Igen szoros volt a mezőny a 2023 ADAC négyévszakos gumi tesztjén is
A tesztautó ezúttal
egy Volkswagen Golf volt. A tesztpályákon pedig az összes gumiabronccsal
ugyanazt a szakaszt tették meg, ugyanolyan körülmények között, annak érdekében,
hogy releváns eredmények születhessenek.
Az eredményekből pedig jól látszik, hogy a Kleber négyévszakos gumiabroncsa
kiemelkedően jól teljesített még havas útviszonyok között is. A dobogón a
második, illetve a harmadik helyre is igen erős abroncs került fel, hiszen
ezeket e helyeket a Michelin, illetve a Firestone négyévszakos gumija tudta
elérni. Az élmezőny valóban elég szoros lett, hiszen az induló abroncsok közül
az első 4 helyet csak egy hajszál választotta el egymástól. Ezzel a négy
abroncsmodellel kiszámítható, és stabil volt a közlekedés még a hirtelen
kanyarokban is.
A mezőny második részében pedig jellemző volt az alul, vagy éppen a túl-kormányzás, az utolsó helyeken végzett abroncsokkal pedig a vezetés már eléggé kiszámíthatatlan volt. Ha a fékezhetőségről is szót szeretnénk ejteni, akkor elmondhatjuk, hogy ebben a tekintetben a Michelin gumija volt a legjobb, ez a négyévszakos abroncs tudta ugyanis a legrövidebb féktávolságot produkálni a teszt során. Ahhoz, hogy a Golf 40 km/órás sebességről le tudjon lassulni, 5 km/órára ennél a gumiabroncsnál alig több mint 18 méterre volt csupán szüksége. Nedves útfelületen való fékezés tekintetében pedig a Goodyear Vector 4Season Gen 3 abroncs lett a második legjobb a 2023 ADAC négyévszakos tesztje szerint.