Nyárigumi vásárlásánál az árak sokszor befolyásolják a döntésünket. A webáruházakban olvasható vélemények alapján a legtöbben szeretik az olcsó, de megbízható abroncsokat beszerezni, és lecsapni a lehetséges akciókra. Az abroncsok állapota meghatározza, hogy milyen az úttest és a jármű közötti erőátvitel, pont ezért sokan elvetik a használt termékeket vásárlását. A vezetés közben létrejövő súrlódás hozzájárul a lassításhoz, a gyorsításhoz, és a kanyarokban is megvéd minket. Vásárlás előtt el kell dönteni, hogy a téli, a nyári, vagy esetleg a négy évszakos termékeket fogjuk-e előnyben részesíteni.
Nyári gumi télen nem használható, ugyanis amikor 7 fok alá süllyed tartósan a hőmérséklet, akkor a gumi veszít a rugalmasságából, és balesetveszélyes a használata. Ugyanez persze elmondható a téli gumikról is, így akik nem akarnak félévente cserélgetni, azoknak a négy évszakosokat kell kiválasztaniuk. Sokan olyan felnivel szerelik fel az abroncsokat, amelyekkel modernebbnek tűnhetnek, ezzel kívánnak javítani az esztétikán. Keressünk akár autóabroncsokat vagy felniket, az árukeresők sokat segíthetnek a kedvenc termékünk megtalálásában, de előbb nézze meg remek ajánlatainkat, nyári gumi akciónkat. Ha vásárolni szeretnénk, az internet mellett olyan nagykereskedésekhez fordulhatunk, mint az Auchan és a Tesco.
A megfelelő választáshoz egy jó tipp lehet az évente elvégzendő ADAC nyári gumi teszteknek az utánajárása. Ez a németországi Autóklub által létrehozott teszt ma már világhíres, és az évek alatt a többihez képest nőtt a fontossága. Itt a kutatók a szezonok előtt publikálják azokat a hivatalos adatokat, amik segítik a sofőröket és vezetőket a döntésben. Az idei nyári gumi tesztekre márciusban került sor, ahol olyan módszertan alapján vették figyelembe az autókat, ami a fékezésre, zajra, és az üzemanyag-hatékonyságra helyezi a figyelmet.
Ezeken a teszteken próbálnak mindenkire figyelmet fordítani, ezért különböző méretek kerülnek nagyító alá. Sokszor verseny, sport és a luxus járművekkel rendelkező tulajdonosokon kívül azoknak is kedveznek, akik a városi autókat vezetik, és mindennap használják azokat.
A 185/65 R15 méretű abroncsok feladata, hogy a legtöbb ember által használt autók se csússzanak meg az utakon. A tesztelők összességében jó és kielégítő kerekeket találtak, azonban a Bridgestone Turanza T005 száraz és nedves utakon is megelőzte a többieket. A második helyezett a Vredestein Sportrac 5 a futásteljesítményével győzte meg a zsűrit. A 195/55 R15 méretnél azonban a Bridgestone lecsúszott az első helyről és csak hetedikként végezte. Ezzel szemben a Toyo Proxes R888R és a Hankook Ventus Prime3 megfelel az összes elvárásnak, és megkapta az erősen ajánlott kategóriát.
A 205/55 R16 méretek az alsó és középosztály autók számára készültek. A résztvevők közül legalább hatan megkapták a jó minősítést. Ezek az abroncsok rendelkeznek nyilvánvaló gyengeségekkel, azonban az erősen ajánlott kategóriába tartoznak. A Michelin Primacy 3 és a Bridgestone Turanza T001 a dobogó legfelső fokára kerültek, bebizonyítva, hogy nem számít az abroncsoknak a mérete, ezek a cégek szinte minden kategóriában megállják a helyüket.
Amennyiben a legjobb pontszámokat kapott abroncsokat keressük 2020-ban, akkor a Top hármas listába mindenképpen bekerül a Michelin Pilot Super Sport, aki a fékezési record királya a 24 órás Le Mans versenyeken. Rengeteg méretben kapható, és nagy sebességet engedélyez, amihez garantálja a stabilitást. A centrifugális erő irányításának hála a feszültség egységesen oszlik meg, ezáltal igazán biztonságossá válva. A Pirelli P ZERO High Performance nevet viselő abroncsok a hasonló tulajdonságainak köszönhetően felkerültek a dobogó második helyére. Aszimmetrikus mintázata egyre keresendőbb.
Végül meg kell említeni a Hankook Ventus V12 Evo 2 abroncsokat, amelyek kifejezetten a nyárra lettek tervezve. Használatukkal nem kell attól félnünk, hogy a nedves utakon csúszni fogunk, tökéletesen tapad az útfelületre a nehezebb kanyarokban is. Általánosságban elmondható róla, hogy sportautókra és nagyteljesítményű gépjárművekre lett tervezve. Jogosan került bele a legjobb nyári gumik közé.
Ha sikerült kiválasztanunk a kedvenc márkánkat, és megvásároltuk a nyári gumikat, akkor ismerni kell a cseréjére vonatkozó szabályokat is. A legtöbb gumiabroncsok egy profilmélység jelző található, ami mindenkinek világosan mutatja a cserének az időpontját. Azonban sokszor az olyan kerekek, amelyek 10 évnél öregebbek, és még nem értek el a profilmélységig, már balesetveszélyesnek számítanak. Ilyenkor 60 km/óra felett a vészfékezés fékútja sokkal több, mint egy újabb gumiabroncsnál.
Azonban a pár esztendős abroncsokat sem nevezhetjük öregnek, ugyanis az öregedést lassú kémiai folyamatok váltják ki. A szakemberek szerint egy abroncsnak az átlagos élettartalma 10 év lehet, de csak akkor, hogyha az előírt körülmények között volt tárolva. Amennyiben olyan autóabroncsot szerelünk fel, amelyet 5 évig tároltak, akkor az megőrizte az új tulajdonságait, nincsen műszaki veszély a használata közben. Azonban mindig meg kell különböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Az új kategóriába azok az abroncsok esnek, amik 3 és 5 év között voltak a raktárban.
Ahhoz, hogy hosszú éveken keresztül tudjuk élvezni a nyári gumik használatát, meg kell tanulnunk a tárolás menetét. A kerékcsere évente kétszer fog előfordulni, és ilyenkor mindig felmerülhet bennünk az a kérdés, hogy mit tudunk tenni a leszerelt abroncsgarnitúrával. Az egyik legegyszerűbb az, hogyha olyan céghez fordulunk a cserével kapcsolatban, akik a leszerelt gumikat átveszik, és megőrzik a következő szezonig. Ez számukra azért jelent előnyt, mert így biztosítják, hogy a kerékcserét legközelebb is náluk fogjuk elvégezni.
Amennyiben otthon akarjuk tárolni, mindig törekedjünk arra, hogy száraz helyen legyen, ami napfénytől védett, és nem a futó felületre állítva, hanem fektetve, egymásra pakolva legyen. Így nemcsak kevesebb helyet foglal, hanem nem fog megsérülni sem. Célszerű még a pakolás előtt az abroncsokat és a felnit is lemosni, és a futófelületből kiszedni a kavicsokat. Speciális ápolószerekkel is kezelhetjük a felületét, hogy még több évig bírja a használatot.
Amikor évek óta használjuk ugyanazokat az abroncsokat, felmerülhet a következő kérdés. Mikor kell lecserélni azokat? A Continental cég Magyarországon is felmérte a helyzetet, és kiderült, hogy a magyar autósok általában 5 év után cserélik le az abroncsokat. Azonban nem mindig az idő befolyásolja a vásárlásunkat. Cseréhez kell folyamodni defekt esetén, akkor is, hogyha az abroncsoknak a profilmélysége eléri a 3-4 millimétert, de akkor is, hogyha jól látjuk az öregedés jeleit, például a repedéseket.
Fontos lecserélni őket, hogyha az abroncs megsérült, például valaki kiszúrta, vagy dudort fedezünk fel az oldalán. A rendellenes kopás is cserére fog minket kötelezni, ha például észrevesszük, hogy az egyik fele kopottabb a másiknál. Amennyiben használt autót vásároltunk, és feltűnik, hogy az abroncsok nem a járműnek megfelelőek, akkor szintén cseréljük le azonnal a biztonságunk érdekében. Amikor a gumiknak nincsen semmi baja, akkor rendszeresen ellenőrizzük a kopás fokozatosságát.
Megfelelő abroncs cseréhez hozzájárul a nyári és téli gumik használata is. A 7 fokos szabályt sokan ismerik, a gyártók határozták meg ezt a középhőmérsékletet, amely így jelzőszámként szolgál a cseréhez. Egyetlen dolgot kell tennünk, azt, hogy figyeljük az időjárást. Amint látjuk, hogy huzamosabb ideig 7 fok alá süllyed a hőmérséklet, akkor téli gumira kell váltanunk. Tavasszal ugyanígy, amikor 7 fok felé érkezik a hőmérő higanyszála, akkor átválthatunk a nyári gumikra.
Vásárlásnál segíteni fog még a DOT szám ismerete, amit a legtöbb autós ismer. Ennek a számnak az utolsó 4 karaktere elárulja a gyártás időpontját. Az első kettő a gyártási év hete, a második pedig az éve. Azonban ne feledjük, hogy a gumiabroncs nem romlandó, 5 éves korig újnak számít. Ha betartjuk a fentebb említett szabályokat, megfelelő márkát választunk, helyesen tároljuk, és rendeltetésszerűen használjuk, akkor mindig biztonságosan fogunk tudni közlekedni az év bármely szakában.