HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

A gumiabroncs egyenetlen kopásának okai és megelőzése

A gumiabroncs egyenetlen kopásának okai és megelőzése
2024. február 05.

A gumiabroncs egyenetlen kopásának okai és megelőzése

 

A gumiabroncs ugyebár folyamatosan érintkezik az útfelülettel, ezért rendkívül fontos, hogy megfelelő állapotban legyen, mindegy, hogy téli, nyári, vagy négyévszakos abroncsról van szó. A gumikopás egy normális folyamat, viszont ha ez egyenetlenül történik, az már valamilyen problémát jelez.

 

Az abroncsgyártó cégek folyamatosan dolgoznak azon, hogy az abroncsok optimális kopást érjenek el, és ne használódjanak el olyan gyorsan. Az persze teljesen természetes, hogy a gumik felülete kopik, és egy idő után olyan alacsony lesz a profilmélység, hogy új abroncsra lesz szükség. Az egyenetlen gumikopás viszont már nem az. Megeshet ugyanis, hogy a gumik nem egyenletesen kopnak. Ilyenkor a gumik egy részén sokkal gyorsabban történik a kopás, mint máshol, ez pedig egyáltalán nem természetesen.

 

Az egyenetlen gumikopás mindig valamilyen hibát, problémát takar, amelyet mindenképp meg kell oldani, ugyanis az egyenetlen kopás egyáltalán nem veszélytelen. De miért fontos, hogy időben rájöjjünk, mi a baj? Miért kophat egyenetlenül a gumi, és persze az is fontos kérdés, hogy mit tehetünk ellene? A következőkben ezeket a kérdéseket járjuk körbe.

 

Milyen hátránya van, ha a gumi nem egyenletesen kopik?

 

Ha a gumik nem kopnak egyenletesen, akkor értelemszerűen hamarabb is használódnak el. Bár lehet, hogy a gumi felületének nagy része még alkalmas lenne a közlekedésre, de ha bármelyik rész túlságosan kopott lesz, akkor már nem lehet használni. Hazánkban a törvényi szabályozás szerint 1,6 mm-es profilmélységnél kell új abroncsokat vásárolni, a szakemberek véleménye viszont az, hogy már 4 mm alatti profilmélység esetén már célszerű új szettet vásárolni. Ha a gumi egyenetlenül kopik, talán észre sem vesszük, hogy már elérte az 1,6 mm-t ez alatt pedig akár meg is büntethet minket a rendőr.

 

Arról már nem is beszélve, hogy kopott gumikkal közlekedni meglehetősen balesetveszélyes. A kopott részeken ugyanis a gumi már nem ér el olyan jó tapadást, ennél fogva a fékút is nőni fog. Persze ez egyenletes kopás esetén is így van, az egyenetlen gumikopást viszont valamilyen hiba okozza.


kozepsokopasautogumi

 

Mitől kophatnak egyenetlenül a gumiabroncsaink?

 

Az egyenetlen gumikopásnak számos oka lehet. Rengeteg olyan tényező van, ami miatt az abroncsok nem egyenletesen kopnak. Lássuk, melyek a leggyakoribbak:

 

Helytelen vezetési szokások: a vezetési szokásaink nagy befolyással bírnak a gumik állapotára. A hirtelen kanyarok és sávváltások, a túl gyors gázadás, de még a satufékezések is gyorsabb gumikopást eredményeznek, arról már nem is beszélve, hogy ezek hatására lapos foltok alakulhatnak ki a gumi felületén. A sok padkázás sem előnyös, ugyanis, ha rossz szögben érintkezik a gumi a padkával, akkor az ütközés miatt lehorzsolódhat a gumi felülete, de az oldalfal is károsodhat.

 

Kiegyensúlyozatlan gumik, vagy nem jól elvégzett centrírozás: nem véletlen, hogy az gumis szakemberek javasolják időnként a gumik centrírozását. Ha ugyanis a gumik nincsenek kiegyensúlyozva, akkor az pedig szintén egyenetlen gumikopáshoz vezet. Ha pedig nem jól végzik el a centrírozást, akkor a gumik kiegyensúlyozatlanok maradnak.

 

Nem megfelelő méretű gumi kerül fel: az sem véletlen, hogy az autógyártók meghatározzák, hogy milyen méretű gumik kerülhetnek fel az adott autótípusra. Ha ettől eltérünk, akkor többek között egyenetlen kopást is kockáztatunk.

 

Nem megfelelő a guminyomás: ha a gumik nyomása túl alacsony vagy épp túl vannak fújva, az szintén ahhoz vezethet, hogy a gumi gyorsabban vagy épp egyenetlenül fog kopni.

 

Lengéscsillapítók és rugóstagok elhasználódottsága: a lengéscsillapítók és rugóstagok fontos szerepet játszanak abban, hogy a gumik egyenletesen érintkezzenek az útfelülettel. Amennyiben gond van ezekkel az alkatrészekkel, akkor bizony megeshet, hogy az abroncsok nem egyenletesen érintkeznek, ez pedig egyenetlen gumikopáshoz vezethet.

 

Sérült kerekek: egyáltalán nem ritka ma Magyarországon, hogy kátyúba hajtunk, ez viszont nemcsak kellemetlen, de akár a keréktárcsák elmozduláshoz is vezethet. Emiatt pedig a gumi forgás közben rezegni fog, a bordázat pedig egyenetlenül kophat.

 

Hogyan előzhető meg az egyenetlen gumikopás?

 

Az egyenetlen kopást, de a túl gyors gumikopást is úgy tudjuk a leggyorsabban megelőzni, ha rendszeresen ellenőrizzük a gumik felületét. Célszerű ezt havonta legalább egyszer ellenőrizni a guminyomást, és ilyenkor nem árt egy alapos átnézés sem. A gumik rendszeres karbantartása is fontos, tehát a kiegyensúlyozás, vagyis a centríroztatás elvégzése. Ha pedig egyenetlen kopást érzékel, azonnal keressünk fel egy autószerelőt.

 

Hogyan ellenőrizzük a gumiabroncs futófelületét?

 

A mai modern gumiabroncsokon ma már sokszor vannak kopásjelzők, melyek segítenek nekünk abban, hogy meg tudjuk állapítani, mennyire kopottak az abroncsaink. Ezek szemrevételezése rendkívül lényeges, érdemes havonta megtenni ezt. Az egyenetlen kopásnak is vannak jele. Érdemes átnézni a gumi oldalait, és a középső részt is, ugyanis az egyenetlen kopás sokféle módon jelentkezhet. Történhet sávokban és foltokban, érintheti csak az egyik oldalt, de csak a középső sávot is, sőt, akár kagylószerű foltokban is jelentkezhet.

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.