HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Hogyan előzhetjük meg a gumiabroncs defektet?

Hogyan előzhetjük meg a gumiabroncs defektet?
2024. február 21.

Hogyan előzhetjük meg a gumiabroncs defektet?

 

A defekt valószínűleg minden autós rémálma, és reménykednek is benne, hogy velük ez nem fog megtörténni soha. De a bizakodáson túl tehetünk bármit, hogy megakadályozzuk, hogy megtörténjen, vagy semmit sem tehetünk, hogy megelőzhessük a bajt?

 

A defektet valószínűleg nem kell bemutatni senkinek, mert mindenki tudja, hogy ez azt jelenti, hogy kidurran a gumi. A helyzet persze ennél némiképp bonyolultabb, mert defektből is többféle létezik, és bizony vannak olyan esetek is, amikor javítható lesz a gumi. Ennek ellenére senki sem szeretné átélni. Érdekes kérdés persze, hogy tehetünk-e mi, autósok bármit, amivel elkerülhetjük, hogy kilyukadjon a guminak, vagy csak bízhatunk a szerencsénkben, hogy velünk ez sosem történik majd meg?

 

Természetesen a defekt sok esetben nem előzhető meg, ám azért mégis vannak dolgok, amelyeket megtehetünk, hogy a lehető legkisebb esélye legyen ennek a kellemetlen, sőt, gyakran veszélyes gumisérülésnek. A következőkben ezt a témát járjuk körbe.

 

Mit is érdemes tudni a defektekről általában?

 

Mielőtt rátérnénk a defekt megelőzésének lehetőségeire, nem árt tudni, hogy mi is okozza a defektet, és persze az sem árt, ha egy kicsit többet is megtudunk erről a sérülésről. Nos, azt talán mondani sem kell, hogy a defekt a gumiabroncs kilyukadásakor történik. Ez történhet lassan és gyorsan is. A hirtelen történő lyukadáskor általában a lufi durranáshoz hasonló reakció történik, ezt hívjuk durrdefektnek. Ettől sokan tartanak, egyrészt azért, mert a gumi már nem lesz menthető, másrészt, mert félnek, hogy nem tudnak majd megfelelően reagálni, és nagyobb baj is történik, mint egy kilyukadt gumi.

 

Az úgynevezett lassú defekt akkor történik, amikor a defektet okozó éles tárgy, szög, éles kő vagy üveg a futófelületbe jut, eközben pedig elzárja a sérülést is. Ilyenkor úgymond tömítésként szolgál, és bár a nyomás csökkeni fog, de nem olyan hirtelen. Ezt a fajta sérülést nehezebb észrevenni, kivéve persze akkor, ha az autónkban van gyárilag TPMS, vagyis abroncsnyomás-ellenőrző rendszer.

 

De mi is okozhat defektet? A gumi számos ok miatt kilyukadhat. Nagyon gyakori, hogy az úton elszórt éles apró tárgyak okozzák, mint a szög, a csavar, a vasdarab, a törött üveg, de akár az éles kavicsdarab is. Emellett azonban még számos más oka lehet a defektnek. Az éles peremű mély kátyúk és a sérült szelep éppúgy okozhatja, mint a rossz tömítettség, a megpadkázott felni, vagy a helytelen guminyomás.


defektautogumi1-2527_1


 

Hogyan akadályozhatjuk meg, hogy defektes legyen a gumi? Egyáltalán tehetünk ellene bármit?

 

Most, hogy már tudjuk, mi okozza a defektet, rá is térhetünk arra, hogy hogyan lehet ezt a kellemetlen sérülést megakadályozni. Nos, az éles, apró tárgyakat az úton nem mindig vesszük észre, ezért kikerülni sem tudjuk őket mindig. Azzal természetesen sokat tehetünk a defekt ellen, ha a lehető legnagyobb óvatossággal vezetünk, betartjuk a sebességhatárokat, és persze megfelelő vezetési szokásokat veszünk fel. Sokan ugyanis gyakran padkáznak, de a kátyúkat sem feltétlen kerülik ki, ezek pedig mind okozói lehetnek egy defektnek.

 

Az is sokat segíthet a megelőzés tekintetében, ha rendszeresen ellenőrizzük a guminyomást, és azt a meghatározott értékek között tartjuk. A túlfújt gumi éppúgy okozhat defektet, mint az alacsony guminyomás. A sérült szelep és a rossz tömítettség is elkerülhető, ha odafigyelünk, és rendszeresen ellenőrizzük az abroncsainkat.

 

Ezen túlmenően ma már vásárolhatunk defekttűrő abroncsokat is. Ezek megerősített oldalfalú abroncsok, melyeket az erős oldalfalak miatt önhordó oldalfalú guminak is szoktak nevezni. Ezek a gumik is kilyukadhatnak, viszont defekt esetén a legtöbb esetben el tudnak gurulni a legközelebbi szervizig vagy benzinkútig. Nagy előnyük, hogy még a sérülés ellenére is képesek üzemképesek maradni, és csökkentik a durrdefekt kockázatát is. Azt persze nem árt tudni, hogy hozzávetőleg 30 %-kal drágábbak, mint hagyományos társaik, csak abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) rendelkező autó esetén használhatóak, és kb. 50-80 km képesek megtenni sérülés esetén.

 

A javított abroncs valóban újra defektes lehet?

 

A defekt megelőzése kapcsán érdemes szót ejteni a javított abroncsokról is. Sokan gondolják úgy ugyanis, hogy a defektes gumi még javítható, és persze ezt otthon is meg tudják tenni. Valóban vannak olyan esetek, amikor a defektes gumi javítható, ám ez nem minden esetben történhet meg. Jellemzően lassú defekt esetén is csak akkor, ha a futófelületen történt egy kisebb sérülés, mely nem okozott a gumiban belső károsodást.

 

Vannak olyan javítási módszerek, melyeket még mindig alkalmaznak, viszont nem feltétlen biztonságosak. Javítószál, vagy “gumikukac” egy külső javítási megoldás, ilyenkor viszont nem szokás leszerelni az abroncsot, tehát a belső felület sem kerül ellenőrzésre. Amennyiben sérült az abroncs belül a defekt következtében egy ilyen javítással egy újabb defektet is kockáztatunk. A folttal történő javítás is hasonlóan veszélyes. Ugyanis ilyenkor a futófelület és a belső gumi között nem lesz erős kapcsolódás, ez pedig a víz beszivárgásához vezethet, ami szintén okozhat defektet. Jobban járunk tehát, ha a javítást szakemberre bízzuk, akik javítás előtt ellenőrzi, sérült-e belül is az abroncs.

 

 

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.