HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Mikor érdemes szerelőhöz vinni a defektes gumiabroncsot?

Mikor érdemes szerelőhöz vinni a defektes gumiabroncsot?
2024. február 16.

Mikor érdemes szerelőhöz vinni a defektes gumiabroncsot?

 

A defekt egy meglehetősen nagy mumus az autósok között. Senki sem vágyik arra, hogy lyuk keletkezzen az abroncson, ami aztán vagy kidurran, vagy lassan szökik ki belőle a nyomás. Az ilyen gumi sokszor nem javítható, nincs is értelme felkeresni vele a szerelőt. Ugyanakkor olyan defektes gumi is akad, amely még menthető.

 

A defektről elsősorban az jut eszünkbe, hogy kidurran a gumi, azt pedig ki kell dobni, és kell helyette egy másik. Nagyot persze nem tévedünk, ugyanakkor vannak olyan esetek, amikor a defektes gumit mégis csak érdemes szerelőhöz vinni, mert nem teljesen reménytelen a helyzet. A defektek sem egyformák, illetve azon is sok múlik, hogy sérült meg az abroncs.

 

A következőkben utána járunk a defektek fajtáinak, hogy mikor érdemes javításban gondolkodni, és mit is kell tudni a javított abroncsokról.

 

Amit a defektről alapvetően tudni érdemes

 

A defekt meglehetősen általános sérülés, hogy talán senkinek sem kell bemutatni. Bármikor megtörténhet velünk, hogy belehajtunk egy szögbe vagy más éles tárgyba, ami kilyukasztja a gumit. De az sem ritka, hogy egy nagyobb kátyúba történő belehajtás okoz akkora sérült a gumin, hogy defektes lesz. Viszont defektből sem egyféle van.

 

Egyrészt van az a fajta, ami ahhoz hasonlít, mint mikor kidurran a lufi. Ilyen esetekben a gumi is durran egyet, ezt nevezik durrdefektnek. Ettől sokan tartanak, egyrészt azért, mert félnek, hogy ilyen esetben nem tudnak hirtelen, megfelelően reagálni, másrészt, mert tartanak attól, hogy kerékcserére lesz szükség, amit meg nem csináltak még soha életükben.

 

A lassú defekt nem jár durranással, inkább lassabb nyomáscsökkenéssel. Ilyen esetekben ugyanis a defektet okozó szög, kavics vagy más éles tárgy a gumi futófelületébe jut, és elzárja a lyukat, mondhatni tömítőként funkcionál. A levegő lassabb távozik, és a nyomás is lassabb csökken. Az ilyen esetekben gyakran használnak defektjavító készletet.

 

Amikor egyáltalán nem javasolt a defektes gumi javítása

 

Bár elsőre azt gondolhatnánk, hogy a defektes gumik egyáltalán nem javíthatóak, a helyzet az, hogy ez nem minden esetben van így. Tény persze, hogy a legtöbb esetben valóban így is van. a durrdefektes gumik annyira megsérülnek, hogy ilyenkor nem igazán tudunk mit tenni, tehát ez a típus valóban javíthatatlan.

 

Ugyanez a helyzet, ha a sérülés bár kicsi, de a váll zónájában van. Sajnos ez is olyan eset, amikor a csere az egyetlen megoldás. Az oldalfali sérülések érdekesek. Bár általánosságban azt szokták mondani, hogy javíthatatlanok, van egy kivétel, amikor mégis meg lehet próbálni őket javítani. Azt azonban tudni kell, hogy ha az abroncs sebességindex besorolása T, vagy annál magasabb, akkor ez a kiskapu nem érvényes.


51758_source

 

Amikor még menthető a defektes gumi

 

Az oldalfalon keletkező sérülés esetén, jellemzően nem javasolt a javítás, mivel az abroncs szerkezete károsodhat ilyenkor. Ugyanakkor van a már említett kivétel. Abban az esetben, ha a gumi sebességindex besorolása kisebb, mint T, és a sérülés sem haladja meg a 3 mm-t, abban az esetben még javítható lehet a defektes gumiabroncs.

 

A futófelületi sérülések esetében is van még esély a javításra, persze csak akkor, ha nem túlságosan nagy a lyuk. Egy apró lyuk ezen a területen még javíthatónak számít. Persze itt is van egy kivétel. Az alacsony nyomás miatt ugyanis a belső légzáró márványosodhat, az abroncs pedig sérülhet. Ilyenkor nem érdemes javítani az abroncsot.

 

A szerelőt tehát akkor érdemes felkeresni, ha oldalfali a sérülés, és érvényes ránk a már említett kivétel, illetve ha futófelületi sérülésről van szó. Ezekben az esetekben a szakember ellenőrizni fogja a gumi állapotát, és ha az nem sérült meg jobban, akkor megjavítja a defektes gumit. Érdekes kérdés persze, hogy hogyan.

 

Defektjavítási módszerek, melyek valóban működnek

 

A defektes abroncsok javítására többféle módszer is létezik, bár a szakemberek nem mindegyiket javasolják már napjainkban. Rendkívül népszerű módszer például a javítószál, vagyis a “gumikukac” használata, mivel ehhez le sem kell szerelni a gumit. Ugyanakkor pont emiatt nem javasolják, mert így nem derül ki, hogy a gumi belseje mennyire károsodott. A folttal történő javítás sem a legcélravezetőbb, ugyanis ilyenkor bár történik légzárás, de a futófelület és a belső gumi között már közel sem lesz olyan erős a kapcsolódás. Emiatt pedig beszivároghat a víz komoly károkat okozva, melyek aztán később durrdefektet is okozhatnak.

 

A legmegbízhatóbb módszer a defekt kijavítására a PRP, vagyis a gumijavító "gomba". A szakember ilyenkor ellenőrzi a gumi belsejét, hiszen ilyenkor le kell venni a gumit. A belső ellenőrzést követően a szerelő kitapogatja a lyukat, belülről behelyezi a gombát, majd ragasztással rögzíti. A ragasztás következtében kialakul a teljes légzárás.

 

Amit a javított gumiról mindenképp tudni kell

 

Amennyiben javítható a defektes gumi, a szakember pedig el is végzi a javítást, mindenképp jó, ha tudjuk, hogy a javított abroncs már sosem lesz olyan, mint régen, vagyis közel sem terhelhető annyira. Ez azt jelenti, hogy bár az adott abroncsra vonatkozik egy sebességi index, a javított gumira ez már nem érvényes, és lényegesen kevésbé lesz terhelhető.

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.