Bár a gumiabroncs gyártók mindent megtesznek, hogy a lehető leg strapabíróbb abroncsokat alkossák meg, a gumik nem örökéletűek, vagyis idővel elhasználódnak, kopnak, öregszenek. A vezetési stílusunk nagyban befolyásolja a gumik elhasználódásának gyorsaságát, ugyanakkor vannak olyan helyzetek, amelyek a vezetési szokásainktól függetlenül sérülést okozhatnak az abroncsokon.
Ha azt szeretnénk, hogy az abroncsaink a lehető legtovább bírják a terhelést, akkor bizony egyáltalán nem lesz mindegy, hogy hogyan is vezetünk. Az éles kanyarok, a hirtelen irányváltások, a túl nagy gázadás, vagy épp a hirtelen fékezés bizony mind a gumik gyorsabb kopását okozhatják, a rendszeres padkázásról nem is beszélve. Ugyanakkor vannak olyan esetek, amelyeket nem feltétlen láthatunk előre, és extra sérüléseket okozhatnak az abroncsunkon.
De melyek is a leggyakoribb sérülések, melyek érintik az abroncsokat, hogyan lehet ezeket megjavítani, és mit tehetünk mi, hogy elkerülhessük az ilyen helyzeteket. A következőkben ezekre a kérdésekre keressük a válasz, közben sorra vesszük a leggyakoribb abroncssérüléseket.
A defekt egy olyan helyzet, amelyet minden autós szeretne elkerülni, és leginkább azt a típust, ami hirtelen történik, gyorsan lezajlik, ez pedig a durrdefekt. Általában az okozza a defektet, hogy egy éles tárgy a futófelületbe jut, de az sem ritka, hogy a kátyúba hajtás okoz sérülést. Emellett egy régi sérülés esetében is megeshet, hogy nagy sebesség mellett durrdefektet történik. Az ilyen esetek jellemzően nem javíthatóak, hiszen úgy érdemes elképzelni a durrdefektet, mint amikor kiszakad a lufi.
Van a defektnek egy másik, kevésbé drasztikus formája, mégpedig az úgynevezett lassú defekt, amikor a sérülést okozó tárgy betömi a lyukat. Ezt okozhatja egy szög vagy éles kavics, a lényeg, hogy az okozó tárgy tömítőként funkcionál, vagyis nem tapasztalható jelentősebb nyomásvesztés. Ha a sérülés az oldalfalon vagy a vállzónán történik, akkor sajnos nem javítható, ám ha a futózónát érinti, akkor még van esély a javításra. Az ilyen abroncsok azonban már nem terhelhetőek annyira, mint régen, vagyis már nem az a sebességindex érvényes rájuk, mint új korukba.
Amennyiben defekttűrő abroncsról van szó, akkor még tudunk közlekedni a defektes gumival, tehát nem feltétlen kell a kerékcserével bajlódni ott rögtön. Hozzávetőleg 50-60 kilométer tehető meg ilyenkor, amely elegendő lehet a legközelebbi szerviz felkeresésére.
A kátyúba hajtás persze nemcsak defektet okozhat. A már említett padkázás sem csak a gumik gyorsabb kopásához vezethet, hanem egyéb sérüléseket is okozhat. A kátyúba hajtás, illetve a padkázás során olyan erők hathatnak a gumira, melyet az abroncs karkasza már nem tud elviselni, ennek következtében pedig a benne lévő kord szálak elszakadnak. Magyarországon rendkívül kátyúsak az utak, vagyis a kordszál-szakadás meglehetősen gyakori probléma. Csak úgy lehet megelőzni, ha rendkívül körültekintően vezetünk, kerüljük a padkával történő ütközést, és a kátyúkat is kikerüljük, bár ez egyáltalán nem könnyű feladat.
A szálszakadást nem mind esetben követi defekt, vagyis a peremfal átszakadása, viszont elég látványos így is ez a hiba. Az oldalfalon ugyanis ilyenkor kisebb-nagyobb dudorok jelennek meg. Néha annyira kicsik a dudorok, hogy csak szakavatott szem veszi csak észre a hibát, ezért, ha egy nagyobb kátyúba hajtunk, vagy épp erősebben ütközünk a járdaszegélynek, akkor érdemes gumiszervizbe vinni az autót, és ellenőriztetni, nem történt-e szálszakadás. Sajnos a szálszakadás nem javítható probléma, így a legapróbb dudor is azonnali cserét von maga után.
A gumi kopása egy teljesen természetes dolog, hiszen ahogyan a bevezetőben is szó volt róla, a gumik nem használhatóak a végtelenségig. Öregszenek, elhasználódnak, és egy idő után cserére szorulnak. Van azonban olyan formája is a gumikopásnak, ami egyáltalán nem tekinthető normálisnak, ez pedig a rendellenes, egyenetlen kopás. Ezt a hibát több minden is okozhatja, a futómű beállítási problémáktól a lengéscsillapító hibáján át a gyári nyomástól történő eltérésig. Ráadásul többféle formában is jelentkezhet, érintheti csak az egyik oldalfalat, a központi bordákat, de akár kagyló alakú foltokban is jelentkezhet.
Sajnos ez a rendellenesség nem javítható, viszont rendszeres ellenőrzéssel könnyen észrevehető. Ha pedig időben észleljük a problémát, akkor kijavíthatjuk a hibát, ami okozza. A kopásminták utalhatnak a hiba forrására, így pedig könnyen lehet azokat orvosolni.
Bár a defekt megelőzésére nincs nagyon módszer, ha odafigyelünk a vezetési stílusunkra és szokásainkra, akkor a legtöbb ilyen jellegű sérülés is elkerülhető. Az is rendkívül fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsokat, érdemes kéthetente, de minimum havonta megtenni ezt, és a karbantartásról sem célszerű megfeledkezni. A centrírozás, futómű beállítás mind fontos feladatok, melyekre évente legalább egyszer érdemes sort keríteni.