HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

A gumiabroncs sérüléseinek típusai és javítása

A gumiabroncs sérüléseinek típusai és javítása
2024. február 08.

A gumiabroncs sérüléseinek típusai és javítása

 

Bár a gumiabroncs gyártók mindent megtesznek, hogy a lehető leg strapabíróbb abroncsokat alkossák meg, a gumik nem örökéletűek, vagyis idővel elhasználódnak, kopnak, öregszenek. A vezetési stílusunk nagyban befolyásolja a gumik elhasználódásának gyorsaságát, ugyanakkor vannak olyan helyzetek, amelyek a vezetési szokásainktól függetlenül sérülést okozhatnak az abroncsokon.

 

Ha azt szeretnénk, hogy az abroncsaink a lehető legtovább bírják a terhelést, akkor bizony egyáltalán nem lesz mindegy, hogy hogyan is vezetünk. Az éles kanyarok, a hirtelen irányváltások, a túl nagy gázadás, vagy épp a hirtelen fékezés bizony mind a gumik gyorsabb kopását okozhatják, a rendszeres padkázásról nem is beszélve. Ugyanakkor vannak olyan esetek, amelyeket nem feltétlen láthatunk előre, és extra sérüléseket okozhatnak az abroncsunkon.

 

De melyek is a leggyakoribb sérülések, melyek érintik az abroncsokat, hogyan lehet ezeket megjavítani, és mit tehetünk mi, hogy elkerülhessük az ilyen helyzeteket. A következőkben ezekre a kérdésekre keressük a válasz, közben sorra vesszük a leggyakoribb abroncssérüléseket.

 

Minden autós rémálma: a defekt

 

A defekt egy olyan helyzet, amelyet minden autós szeretne elkerülni, és leginkább azt a típust, ami hirtelen történik, gyorsan lezajlik, ez pedig a durrdefekt. Általában az okozza a defektet, hogy egy éles tárgy a futófelületbe jut, de az sem ritka, hogy a kátyúba hajtás okoz sérülést. Emellett egy régi sérülés esetében is megeshet, hogy nagy sebesség mellett durrdefektet történik. Az ilyen esetek jellemzően nem javíthatóak, hiszen úgy érdemes elképzelni a durrdefektet, mint amikor kiszakad a lufi.

 

Van a defektnek egy másik, kevésbé drasztikus formája, mégpedig az úgynevezett lassú defekt, amikor a sérülést okozó tárgy betömi a lyukat. Ezt okozhatja egy szög vagy éles kavics, a lényeg, hogy az okozó tárgy tömítőként funkcionál, vagyis nem tapasztalható jelentősebb nyomásvesztés. Ha a sérülés az oldalfalon vagy a vállzónán történik, akkor sajnos nem javítható, ám ha a futózónát érinti, akkor még van esély a javításra. Az ilyen abroncsok azonban már nem terhelhetőek annyira, mint régen, vagyis már nem az a sebességindex érvényes rájuk, mint új korukba.

 

Amennyiben defekttűrő abroncsról van szó, akkor még tudunk közlekedni a defektes gumival, tehát nem feltétlen kell a kerékcserével bajlódni ott rögtön. Hozzávetőleg 50-60 kilométer tehető meg ilyenkor, amely elegendő lehet a legközelebbi szerviz felkeresésére.

 

86888_721513_1000x700


Dudorodik az oldalfal, avagy a kordszál-szakadásról

 

A kátyúba hajtás persze nemcsak defektet okozhat. A már említett padkázás sem csak a gumik gyorsabb kopásához vezethet, hanem egyéb sérüléseket is okozhat. A kátyúba hajtás, illetve a padkázás során olyan erők hathatnak a gumira, melyet az abroncs karkasza már nem tud elviselni, ennek következtében pedig a benne lévő kord szálak elszakadnak. Magyarországon rendkívül kátyúsak az utak, vagyis a kordszál-szakadás meglehetősen gyakori probléma. Csak úgy lehet megelőzni, ha rendkívül körültekintően vezetünk, kerüljük a padkával történő ütközést, és a kátyúkat is kikerüljük, bár ez egyáltalán nem könnyű feladat.

 

A szálszakadást nem mind esetben követi defekt, vagyis a peremfal átszakadása, viszont elég látványos így is ez a hiba. Az oldalfalon ugyanis ilyenkor kisebb-nagyobb dudorok jelennek meg. Néha annyira kicsik a dudorok, hogy csak szakavatott szem veszi csak észre a hibát, ezért, ha egy nagyobb kátyúba hajtunk, vagy épp erősebben ütközünk a járdaszegélynek, akkor érdemes gumiszervizbe vinni az autót, és ellenőriztetni, nem történt-e szálszakadás. Sajnos a szálszakadás nem javítható probléma, így a legapróbb dudor is azonnali cserét von maga után.

 

A rendellenes kopás okairól

 

A gumi kopása egy teljesen természetes dolog, hiszen ahogyan a bevezetőben is szó volt róla, a gumik nem használhatóak a végtelenségig. Öregszenek, elhasználódnak, és egy idő után cserére szorulnak. Van azonban olyan formája is a gumikopásnak, ami egyáltalán nem tekinthető normálisnak, ez pedig a rendellenes, egyenetlen kopás. Ezt a hibát több minden is okozhatja, a futómű beállítási problémáktól a lengéscsillapító hibáján át a gyári nyomástól történő eltérésig. Ráadásul többféle formában is jelentkezhet, érintheti csak az egyik oldalfalat, a központi bordákat, de akár kagyló alakú foltokban is jelentkezhet.

 

Sajnos ez a rendellenesség nem javítható, viszont rendszeres ellenőrzéssel könnyen észrevehető. Ha pedig időben észleljük a problémát, akkor kijavíthatjuk a hibát, ami okozza. A kopásminták utalhatnak a hiba forrására, így pedig könnyen lehet azokat orvosolni.

 

Hogyan kerülhetőek el a leggyakoribb gumiabroncs sérülések?

 

Bár a defekt megelőzésére nincs nagyon módszer, ha odafigyelünk a vezetési stílusunkra és szokásainkra, akkor a legtöbb ilyen jellegű sérülés is elkerülhető. Az is rendkívül fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a gumiabroncsokat, érdemes kéthetente, de minimum havonta megtenni ezt, és a karbantartásról sem célszerű megfeledkezni. A centrírozás, futómű beállítás mind fontos feladatok, melyekre évente legalább egyszer érdemes sort keríteni.

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.