HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Hogyan javíthatjuk meg otthon a defektes gumiabroncsot?

Hogyan javíthatjuk meg otthon a defektes gumiabroncsot?
2024. február 13.

Hogyan javíthatjuk meg otthon a defektes gumiabroncsot?

 

A defekt minden autós rémálma, a legtöbben pedig mindent meg is tesznek, hogy elkerüljék. Sajnos azonban még a legnagyobb igyekezetünk ellenére is megtörténhet, hogy lyukas lesz a gumi. Érdekes kérdés, hogy mit tehetünk ilyenkor, hogyan javíthatjuk meg?

 

A defektet egyik autótulajdonosnak sem kell bemutatni, mert ha nem is történt meg velük, biztosan hallottak róla, és persze amikor jogosítványt szereztek a kerékcserét legalább elméletben meg kellett tanulni ilyenen esetekre. A defektes gumi persze ettől még defektes marad, és érdekes kérdés, hogy mit tehetünk mi? Egyrészt akkor, amikor megtörténik a baj, másrészt utólag, amikor már biztonságosan hazaértünk.

 

Sokakban merül fel a kérdés, hogy a defektes gumi javítható-e, és ha igen, azt megtehetjük-e házilag? A defektek sem egyformák, kétféle típust különböztetünk meg, emellett az sem mindegy, hogy a gumi mely részén történik a sérülés. Lássuk, van-e egyáltalán lehetőség a gumi javítására, vagy a defektes gumit minden esetben ki lehet dobni?

 

A defekttípusokról röviden

 

Mielőtt rátérnénk a defektes gumi javíthatóságára, mindenképp szót kell ejteni a defektek típusairól, ugyanis ez is nagyban befolyásolja, hogy megjavíthatjuk-e őket, vagy sem. A defektet a legtöbben úgy azonosítják, mint azt a helyzetet, amikor a gumi hirtelen kidurran, és igazából nem is tévednek. Ez a durrdefekt, amikor valamilyen éles tárgy, vagy a kátyúba hajtás kiszakítja a gumit. Ilyenkor hozzávetőleg ugyanaz történik, mint amikor kidurran egy lufi, tehát értelemszerűen, ez a típusú defekt már nem igazán javítható.

 

Ha szerencsések vagyunk, akkor az úgynevezett lassú defekt történik velünk, mely nem jár lufiszerű robbanással. Ilyen esetekben ugyanis a sérülést okozó éles tárgy (szög, kavics, üveg stb.), a futófelületbe jut, és úgymond betömíti a lyukat. A levegő tehát lassabban távozik, a nyomás sem csökken ilyenkor olyan hirtelen. Ezt a típusú sérülést kicsit nehezebb észrevenni, kivéve, hogyha abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) van felszerelve az autónk. Az ilyen defektek már akár javíthatóak is lehetnek.

 

Mikor javítható a defekt és mikor nem?

 

Azt már tisztáztuk, hogy a durrdefektes gumi nem javítható, ám a lassú defekt esetén, ez már nem minden esetben van így. A javíthatóságot nagyban befolyásolja, hogy a defekt vagy szöglyuksérülés hol is található az abroncs felületén:

 

oldalfali sérülés esetén: mivel ebben az esetben nagy a kockázata annak, hogy a sérülés az abroncs szerkezetét meggyengítette, így az itt keletkezett sérüléseket nem célszerű javítani, mert meglehetősen balesetveszélyes. Ugyanakkor van egy kivétel ez alól. Amennyiben az abroncs sebességindexének besorolása kisebb, mint a T besorolás, és a lyuk 3 mm vagy kisebb, akkor a gumi még javítható.

 

váll zóna sérüléskor: ezen a területen nem kivitelezhető a defektjavítás, ilyenkor mindenképp ki kell cserélni az abroncsot.

 

futózóna sérülésekor: amennyiben ezen a területen éri a sérülés az abroncsot, akkor nagy rá az esély, hogy a hiba javítható. Persze ennek is megvannak a feltételei. A futózónán keletkező sérülések akkor javíthatóak, ha a lyuk kicsi, és a nyomás sem csökkent drasztikusan. Persze a szakember felkeresése ilyenkor elkerülhetetlen, ugyanis az abroncs károsodhatott az alacsonyabb nyomás miatt, ez pedig akár kizárhatja az abroncs javíthatóságát is.


6279674_59f6efb90bfc1391673860cf18ecbe85_wm

 

Defektjavító módszerek

 

A gumiabroncs javításának több módja is van, melyet rendszeresen alkalmaznak a szerelők. Ezek között van olyan módszer is, mellyel otthon is megpróbálkozhatunk.  Azzal persze tisztában kell lenni, hogy a gumijavítás órákba telhet, és megfelelő szerszámokra is szükség van.

 

gumijavító "gomba" vagy PRP: ez a legmegbízhatóbb javításai forma, ha defektes abroncsról van szó, ám a helyzet az, hogy ezt elsősorban szakember tudja elvégezni. Ilyenkor leszerelik az abroncsot, egy belső vizsgálat után megkeresik a lyuk pontos helyét, majd belülről behelyeznek egy javító gombát, amit aztán a helyére ragasztanak. Ez a gomba zárja be a lyukat.

 

„gumikukac”, javítószál: ilyenkor a javítás az abroncs leszerelése nélkül történik, és ez a módszer egyébként otthon is elvégezhető. Ugyanakkor nem árt tudni, hogy ezt a módszert a szakemberek nem javasolják, mert ilyenkor a gumi belső sérüléseit nem lehet észrevenni, és azt is nehéz megállapítani, hogy alkalmas-e a gumi a használatra. Persze, ha előbb elvégeztetünk egy ellenőrzést, és a gumi még alkalmas lehet a további használatra, ezzel is tehetünk egy próbát.

 

Folttal történő javítás: ez a módszer ahhoz hasonló, mint amikor a kerékpár belső tömlőjét javítják. Ezt a módszert sem szokták javasolni, ugyanis ilyenkor a futófelület és a belső gumi között a kapcsolódás nem lesz elég tartós és erős, akár a víz is beszivároghat.

 

Arra tehát van lehetőség, hogy otthon is megpróbáljuk kijavítani a defektes gumit, viszont jobban járunk, ha ezt inkább szakemberre bízzuk. Azzal is mindenképp tisztában kell lenni, hogy a javított abroncs már nem terhelhető annyira, tehát az eredeti sebességindex érték már nem lesz érvényes.

 

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.