A defekt minden autós rémálma, a legtöbben pedig mindent meg is tesznek, hogy elkerüljék. Sajnos azonban még a legnagyobb igyekezetünk ellenére is megtörténhet, hogy lyukas lesz a gumi. Érdekes kérdés, hogy mit tehetünk ilyenkor, hogyan javíthatjuk meg?
A defektet egyik autótulajdonosnak sem kell bemutatni, mert ha nem is történt meg velük, biztosan hallottak róla, és persze amikor jogosítványt szereztek a kerékcserét legalább elméletben meg kellett tanulni ilyenen esetekre. A defektes gumi persze ettől még defektes marad, és érdekes kérdés, hogy mit tehetünk mi? Egyrészt akkor, amikor megtörténik a baj, másrészt utólag, amikor már biztonságosan hazaértünk.
Sokakban merül fel a kérdés, hogy a defektes gumi javítható-e, és ha igen, azt megtehetjük-e házilag? A defektek sem egyformák, kétféle típust különböztetünk meg, emellett az sem mindegy, hogy a gumi mely részén történik a sérülés. Lássuk, van-e egyáltalán lehetőség a gumi javítására, vagy a defektes gumit minden esetben ki lehet dobni?
Mielőtt rátérnénk a defektes gumi javíthatóságára, mindenképp szót kell ejteni a defektek típusairól, ugyanis ez is nagyban befolyásolja, hogy megjavíthatjuk-e őket, vagy sem. A defektet a legtöbben úgy azonosítják, mint azt a helyzetet, amikor a gumi hirtelen kidurran, és igazából nem is tévednek. Ez a durrdefekt, amikor valamilyen éles tárgy, vagy a kátyúba hajtás kiszakítja a gumit. Ilyenkor hozzávetőleg ugyanaz történik, mint amikor kidurran egy lufi, tehát értelemszerűen, ez a típusú defekt már nem igazán javítható.
Ha szerencsések vagyunk, akkor az úgynevezett lassú defekt történik velünk, mely nem jár lufiszerű robbanással. Ilyen esetekben ugyanis a sérülést okozó éles tárgy (szög, kavics, üveg stb.), a futófelületbe jut, és úgymond betömíti a lyukat. A levegő tehát lassabban távozik, a nyomás sem csökken ilyenkor olyan hirtelen. Ezt a típusú sérülést kicsit nehezebb észrevenni, kivéve, hogyha abroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) van felszerelve az autónk. Az ilyen defektek már akár javíthatóak is lehetnek.
Azt már tisztáztuk, hogy a durrdefektes gumi nem javítható, ám a lassú defekt esetén, ez már nem minden esetben van így. A javíthatóságot nagyban befolyásolja, hogy a defekt vagy szöglyuksérülés hol is található az abroncs felületén:
oldalfali sérülés esetén: mivel ebben az esetben nagy a kockázata annak, hogy a sérülés az abroncs szerkezetét meggyengítette, így az itt keletkezett sérüléseket nem célszerű javítani, mert meglehetősen balesetveszélyes. Ugyanakkor van egy kivétel ez alól. Amennyiben az abroncs sebességindexének besorolása kisebb, mint a T besorolás, és a lyuk 3 mm vagy kisebb, akkor a gumi még javítható.
váll zóna sérüléskor: ezen a területen nem kivitelezhető a defektjavítás, ilyenkor mindenképp ki kell cserélni az abroncsot.
futózóna sérülésekor: amennyiben ezen a területen éri a sérülés az abroncsot, akkor nagy rá az esély, hogy a hiba javítható. Persze ennek is megvannak a feltételei. A futózónán keletkező sérülések akkor javíthatóak, ha a lyuk kicsi, és a nyomás sem csökkent drasztikusan. Persze a szakember felkeresése ilyenkor elkerülhetetlen, ugyanis az abroncs károsodhatott az alacsonyabb nyomás miatt, ez pedig akár kizárhatja az abroncs javíthatóságát is.
A gumiabroncs javításának több módja is van, melyet rendszeresen alkalmaznak a szerelők. Ezek között van olyan módszer is, mellyel otthon is megpróbálkozhatunk. Azzal persze tisztában kell lenni, hogy a gumijavítás órákba telhet, és megfelelő szerszámokra is szükség van.
gumijavító "gomba" vagy PRP: ez a legmegbízhatóbb javításai forma, ha defektes abroncsról van szó, ám a helyzet az, hogy ezt elsősorban szakember tudja elvégezni. Ilyenkor leszerelik az abroncsot, egy belső vizsgálat után megkeresik a lyuk pontos helyét, majd belülről behelyeznek egy javító gombát, amit aztán a helyére ragasztanak. Ez a gomba zárja be a lyukat.
„gumikukac”, javítószál: ilyenkor a javítás az abroncs leszerelése nélkül történik, és ez a módszer egyébként otthon is elvégezhető. Ugyanakkor nem árt tudni, hogy ezt a módszert a szakemberek nem javasolják, mert ilyenkor a gumi belső sérüléseit nem lehet észrevenni, és azt is nehéz megállapítani, hogy alkalmas-e a gumi a használatra. Persze, ha előbb elvégeztetünk egy ellenőrzést, és a gumi még alkalmas lehet a további használatra, ezzel is tehetünk egy próbát.
Folttal történő javítás: ez a módszer ahhoz hasonló, mint amikor a kerékpár belső tömlőjét javítják. Ezt a módszert sem szokták javasolni, ugyanis ilyenkor a futófelület és a belső gumi között a kapcsolódás nem lesz elég tartós és erős, akár a víz is beszivároghat.
Arra tehát van lehetőség, hogy otthon is megpróbáljuk kijavítani a defektes gumit, viszont jobban járunk, ha ezt inkább szakemberre bízzuk. Azzal is mindenképp tisztában kell lenni, hogy a javított abroncs már nem terhelhető annyira, tehát az eredeti sebességindex érték már nem lesz érvényes.