A téli időszakban gyakran felmerülő kérdés, hogy hol kötelező Európában a téli gumi használata.
Sokan szeretnek ugyanis saját autóval kirándulni, síelni menni, ilyenkor pedig fontos tudni, hogy
hólánc? Hol mi az elfogadott és ajánlott? Jobban járunk, ha utánanézünk a válaszoknak, így lesz
nyugodt és biztonságos az utazás.
Mit jelentenek a különböző jelölések?
Mielőtt azonban rátérnénk arra, hogy hol kötelező Európában a téli gumi, nem árt tisztázni, hogy
mi is az a téli gumi. Bizonyára mindenki látott már különböző jelöléseket az abroncsokon, mint
például az M+S, vagy a három hegycsúcs hópehellyel, a 3PMSF. Az M+S jelölésű abroncsokat
elsősorban a terepjárókra, és olyan személyautókra ajánlják, melyek esetében a fokozott tapadás
nagyon fontos. A rövidítés jelentése Mud+Snow, azaz sár és hó – tehát ezek az ilyen körülmények
között boldogulnak a legjobban. Ez nem egy hivatalos jelölés, tehát nem feltétele a tesztelés,
minden gyártó saját maga dönt arról, hogy ráteszi-e az abroncsra. Régen ezt is elfogadták, de ma
már csak a hivatalos jelölést fogadják el téli gumiként.
A hivatalos jelölés maga a három hegycsúcs hópehely szimbólummal, ezt, tehát a 3PMSF jelölést
hivatalos tesztintézet adja ki, amelyik abroncs rendelkezik ezzel, hivatalosan az téli gumi. Ezt a
minősítést meg kell szerezni, az abroncs teljesítményét hatóságilag, egységes szempontrendszer
szerint vizsgálják meg. Az ENSZ EGB 117. egyezményében foglalt vizsgálati módszer szerint végzik
el a téli vonóerő-tesztet, ezek alapján a konkrét, összehasonlító teszteredmények alapján adják ki
a hivatalos jelölést. A 3PMSF jelentése 3 Peak Mountain Snow Flake, tehát 3 hegycsúcs, hópihe. A
szabályozás értelmében ez mindig az M+S jelöléssel együtt látható az abroncson.
Magyarországon nem kötelező
hőmérsékletre, máshogy tapadnak a különböző felületeken. A tavaszi és az őszi időszakban sokszor
halljuk, hogy eljött az abroncscsere ideje, ez azonban csak jó tanács, hazánkban ugyanis nem
kötelező a téli gumi használata. Ennek ellenére fontos, hogy tisztában legyünk azzal, hogy plusz 7
fokos hőmérséklet alatt a nyári gumik már nem teljesítenek olyan jól, veszítenek tapadásukból,
ezáltal kevésbé biztonságosak.
Európában hol nem kötelező a téli gumi?
Albániában és Andorrában nem kötelező a téli gumi használata a törvényi szabályozás szerint, mint
ahogy Belgiumban, Bulgáriában és Cipruson sem. Ezen kívül Dániában és Franciaországban sem
kötelező a téli gumi használata, mint ahogy Görögországban, Írországban és Lichtensteinben sem.
Hollandia sem tette kötelezővé a téli gumi használatát, és Lengyelországban, Portugáliában sem
az. Svájcban és az Egyesült Királyságban sem kötelező használni a téli gumit.
Hol kötelező Európában a téli gumi használata?
Ausztriában kötelező a legalább 4 mm profilmélységű téli gumik használata november 1. és április
15. között, ezen kívül az autóban hóláncot is kell tartani. Arról pedig, hogy hol kötelező a hóláncot
használni, közlekedési jelzőtáblák tájékoztatják az úton lévőket.
Bosznia-Hercegovinában november 1. és április 15. között kötelező a téli, vagy négyévszakos gumi,
vagy a hólánc. Ezen kívül a járműben hóláncot és hólapátot kell tartani. Bulgáriában ugyan nem
kötelező a téli gumi, csak ajánlott, ennek ellenére november 1. és március 31. között az autóban
hóláncot kell tartani.
Csehországban november 1. és április 1. között kötelező a minimum 4 mm-es profilmélységgel
rendelkező téli abroncsok használata, ezen kívül, ahol jelzik, ott hóláncot is kötelező használni.
Szlovákiában összefüggő jég vagy hó esetén kötelező a téli gumi használata. Észtországban
december 1. és február vége között kötelező a minimum 3 mm-es profilmélységgel rendelkező téli
abroncsok használata. Fehéroroszországban december 1. és március 1. között kötelező a téli gumik
használata, míg Finnországban december 1. és február vége között kötelező a minimum M+S
jelölésű abroncsok használata.
Horvátországban az ónos esős, jeges és havas felületeken kötelező a téli gumi, ezen kívül hólánccal
és hólapáttal is rendelkezni kell. Izlandon november 1. és április 14. között kötelező a téli gumi
használata, míg Lettországban december 1. és március 1. között. Litvániában pedig november 1. és
április 1. között szükséges a téli gumi.
Moldovában december 1. és március 1., míg Montenegróban november 15. és március 31. között
kötelező a téli gumi. Németországban a hóval vagy jéggel borított útszakaszokon kötelező a téli
gumi, ezen kívül hólánccal is rendelkezni kell és ezt szükség esetén használni.
Norvégiában is a havas, jeges utakon tették kötelezővé a téli gumik használatát, egyébként nem
kötelező, viszont hóláncnak lennie kell az autóban. Olaszországban október 15. és április 15. között
bizonyos területeken kötelező a téli gumi és a hólánc. Romániában pedig a jeges, havas utakon
kötelező a téli gumi használata, érdemes ezen felül hólánccal is rendelkeznünk. Spanyolországban
közlekedési jelzőtáblák jelzik azokat a helyeket, ahol kötelező a téli gumi és a hólánc használata,
míg Svájcban szintén hasonló a helyzet. Svédországban az M+S jelzésű abroncsok „elegendőek” a
téli utakra, ezek használata december 1. és március 31. között kötelező, ezen felül hólánc
használata ajánlott.
Szerbiában november 1. és április 1. között a minimálisan 4 mm-es profilmélységű téli gumik
használata kötelező és az autóban hóláncot is kell tartani, míg Szlovéniában november 15. és
március 15. között kötelező a téli gumi. Mielőtt útnak indulunk, érdemes megnézni, hogy hol
kötelező Európában a téli gumi használata, de ahol nem kötelező, ott is ajánlott, hogy
biztonságban megérkezzünk.