Mindegyik egy-egy speciális feladatot lát el, és ezek együttesen alkotják a gumiabroncs szerkezetét. Például, a radiál gumiabroncsának csak alig több mint egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) - és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer. Kívülről természetesen a gumit látjuk, amely a futófelületet és az oldalfalakat alkotja, anyagába azonban más vegyi anyagokat is kevernek.
Vázas szerkezetből épül fel, amelyet szövet-textilbetétek - gumírozott kordszövet rétegek - alkotnak és attól függően, hogy a gumiabroncs diagonális vagy radiális szerkezetű, körbefutó szövet- vagy acélbetéteket is tartalmaz. A gumiabroncs merev vázát a - nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló - peremek adják, amelyek használat közben a gumiabroncsot biztonsággal a tárcsához szorítják.
Ellenállóvá teszik az elhasználódással, a hővel és az elöregedéssel szemben. A gumihoz kevert összetevők és vegyi anyagok típusa és mennyisége attól függ, hogy a gumiabroncs melyik részén használjuk ezeket.
A futófelületnek - amely az úttal közvetlenül érintkezik - kell biztosítania a megfelelő tapadást, miközben ellenállónak kell lennie a kopással szemben. A másik alkotóelem a karkasz, vagyis a gumiabroncs oldalfala, amely a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát biztosítja.
A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
Légzáró réteg - A gumiabroncs légtartását biztosítja
Öv - Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
Karkasz - A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
Futófelület - Mintával ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs optimális kapcsolatát az útfelülettel.
Mintaelem/mintaárok - Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
Oldalfal - A gumiabroncs oldalsó része
Peremhuzal-karika - A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
Tubeless (TL) - Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT) - Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
TWI; Tread Wear Indicator - Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
Szelep - A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
Szelepvédő sapka - Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.