HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Már kétes a biztonság tekintetében egy 9 éves téli gumi

Már kétes a biztonság tekintetében egy 9 éves téli gumi
2019. július 29.

A legtöbb gumigyártó általános ajánlásának értelmében egy gumiabroncsot – pláne ha az egy téli gumi –, 9-10 évnél tovább nem szabad használni még akkor sem, ha a kopottsága és az állapota ránézésre megfelel az alapvető előírásoknak és jogszabályoknak. A közhiedelemmel ellentétben ugyanis egy autógumin nem elegendő azt nézni, hogy kopott-e vagy sem, illetve nincsenek-e rajta felületi sérülések, hanem bizony azt is, hogy mikor gyártották, márt bizonyos időintervallum után már nem ajánlatos, és nem is szabad használni őket a forgalomban. Egy 9 éves téli gumi felett például már eljárt az idő, de azért természetesen számtalan tényező is befolyásolja ezt a megállapítás.



Tele van az ország 9 éves téli gumikkal

Egy autó általános fenntartása kapcsán a legnagyobb költséget minden kétséget kizáróan a gumicsere jelenti. Éppen emiatt nagyon sokan megpróbálják lejjebb faragni költségeiket, ezáltal megelégszenek a külföldről behozott, mások által már veszélyesnek tartott és kidobott abroncsokkal. Ezek ugyan általában még nincsenek teljesen elkopva, sőt mi több, gyakran bele lehet futni 80-90 százalékos gumiabroncsokba is, de hiába a jó állapot, ha az adott termék már egy 9 éves téli gumi, esetleg annál is idősebb. Mivel néhány nyugat-európai országban ugyanis előírás, hogy nem csak a kopottságot kell figyelni egy gumiabroncson, így gyakran 7-8 évesen lecserélik még azokat a gumikat is, amelyek a kopottságuk tekintetében még használhatók lennének. Ezek az esetek többségében ráadásul nem a szeméttelepen, de még csak nem is az újrahasznosítókban kötnek ki, hanem a magyar autósok gépjárművein.

Gumicsere télenMindez pedig általános probléma, egy 9 éves téli gumi – de nagy általánosságban a használt gumiabroncsok – még átmenetileg sem ajánlottak a használatra, hiszen ennyi év alatt olyan sok hatás éri a futófelületet, amelyek gyakran nem csak kívülről, hanem belülről is kikezdik a gumi szerkezetét. Ennek megfelelően sokkal könnyebben alakulhat ki szálszakadás, vagy olyan sérülés is, amelyek már nem lassan eresztő defektet, hanem rendkívül veszélyes durrdefektet idézhetnek elő. Teljesen mindegy az is ezen a téren, hogy milyen minőségű és kategóriájú az adott abroncs, hiszen 8-9 év alatt még a legjobb alapanyagú gumikon is meglátszik az idő vasfoga. Nem véletlen, hogy a gumi gyártók is azt ajánlják, hogy az ötödik év után rendszeresen ellenőriztessük a gépkocsik abroncsait, pláne abban az esetben, ha azok téliek, hiszen azokat nem csak több erőhatás, hanem több káros kémiai anyag is ér, így a balesetveszély és a kockázat rendkívüli mértékben megnövekszik.


Alternatíva

Nem véletlen, hogy a szakértők azt javasolják, hogy egy 9 éves téli gumi helyett inkább vásároljunk magunknak egy olcsóbb kategóriás, de frissen gyártott abroncsot, hiszen még ezek is sokkal biztonságosabbak, mint használt, elöregedett társaik. Sosem tudhatjuk ugyanis, hogy az előző tulajdonos miként bánt az adott abroncsokkal, egyáltalán milyen útoAlternativ megoldásn-módon került el hozzánk a gumi, hány évet állhatott a napon, esetleg még rosszabb, hogy egy balesetes autóról került levételre, ezáltal olyan ütéseket kapott, amelyek óriási szerkezeti rombolást hajtottak végre benne.

Természetesen a kilenc éves határidőt sem úgy kell értelmezni, hogy míg egyik nap még jó az adott gumi, addig másnap már nem, hiszen van szórás, ami az állapottól, valamint az ápoltságtól függően akár hónapokban és években is mérhető. Vannak például olyan autógumik, amelyek 11 évesen is meglepően biztonságosak, míg mások már 5 éves koruk után olyan leharcoltak, hogy az újrahasznosítóban a helyük.

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.