HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Új gumiabroncscímke szabály az EU-ban!

Új gumiabroncscímke szabály az EU-ban!
2021. május 21.
Az Európai Unió arra törekszik, hogy 2050-re mérsékelje - az 1990-es szinthez képest legalább 60%-kal - az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, tehát a lehető legjobb zöld megoldásokra törekedjen. Az üzemanyag-hatékonyabb gumiabroncsok gyártása nagymértékben segíthet a közlekedésből származó káros anyagok csökkentéséhez. A cél tehát, hogy az autótulajdonosok kevésbé szennyezzék környezetüket a jövőben és ennek megfelelően hasznos információt kapjanak a megvásárolni kívánt gumiabroncs tekintetében. Őket csak másodsorban érinti az új szabály, elsődlegesen a kereskedőknek és viszonteladóknak kell törekedni arra, hogy a végfelhasználók (fogyasztók) minden fontos tájékoztatást megkapjanak. Cikkünkben ennek jártunk utána.

A rendelet és legfontosabb tényezői


Az új címkézési rendszer az EU-ban 2021 május 1-jén lép hatályba.

A teljes közlekedési ágazat az Unió energiafogyasztásának egyharmadát teszi ki. Néhány évvel ezelőtt az Unió teljes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának 22 %-áért a közúti szállítás volt felelős. A gumiabroncsok – főként gördülő-ellenállásuk miatt – a járművek üzemanyag-fogyasztásának 20–30 %-áért felelősek. Ezért a gumiabroncsok gördülő-ellenállásának csökkentése jelentős mértékben hozzájárulna a közúti közlekedés üzemanyag-hatékonyságához, és ezáltal az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentéséhez, illetve a teljes ágazat káros anyag semlegességéhez.

Ennek érdekében az úgynevezett üzemanyag-hatékony gumiabroncsok költséghatékonyak lehetnek, mivel a használatukkal elért üzemanyag-megtakarítás meghaladja az ilyen gumiabroncsok magasabb előállítási költségéből fakadó vételár-többletet.


A rendelkezés kitér arra, hogy a közúti közlekedés környezeti hatásainak csökkentése érdekében naprakésszé kell tenni a gumiabroncsok címkézésére vonatkozó rendelkezéseket, hogy a gördülő-ellenállás paraméterről hasznos információkat lehessen szolgáltatni a végfelhasználók számára, és ezzel üzemanyag-hatékonyabb gumiabroncsok vásárlására lehessen bátorítani őket.

A gumiabroncs-címkézés fejlesztésének köszönhetően az autótulajdonosok használhatóbb és összehasonlíthatóbb információkkal rendelkezhetnek az üzemanyag-hatékonyságról, a biztonságról és a gumiabroncsok keltette zajról, valamint költséghatékony és környezetbarát döntéseket hozhatnak gumiabroncsok vásárlásakor.

A forgalmi zaj komoly kellemetlenségeket okoz, és veszélyes az egészségre. A 661/2009/EK rendelet minimumkövetelményeket fogalmaz meg a gumiabroncsok külső gördülési zajára vonatkozóan. A technológiai modernizáció lehetővé teszi a külső gördülési zaj jelentős, az említett minimumkövetelményeket meghaladó mértékű csökkentését. A forgalmi zaj minimalizálása érdekében ezért célszerű naprakésszé tenni a gumiabroncsok címkézésére vonatkozó rendelkezéseket, hogy a külső gördülési zaj paraméterről naprakész, új információkat lehessen szolgáltatni a végfelhasználók számára.


„Harc” a környezetszennyezés ellen!


A használat következtében előforduló gumiabroncskopás jelentős, a környezetre és az emberi egészségre nézve káros mikroműanyag-forrást jelent. A Bizottság „A műanyagok körforgásos gazdaságban betöltött szerepével kapcsolatos európai stratégia” című közleménye szerint ezért meg kell oldani a gumiabroncsok nem szándékos mikroműanyag-kibocsátása által jelentett problémát, többek között olyan tájékoztatási intézkedések segítségével, mint például a gumiabroncsokra vonatkozó címkézési és minimumkövetelmények. A gumiabroncskopáshoz kapcsolódik a futásteljesítmény, vagyis az a kilométerszám, amelyet a jármű az adott gumiabroncsnak a futófelület kopása miatt esedékes cseréjéig teljesít. 



A gumiabroncs, valamint a futófelület kopásán felül egy gumiabroncs élettartama több más tényezőtől is függ, ilyen például a gumiabroncs kopásállósága, ideértve a futófelület anyagának összetételét, a futófelület mintázatát és a futófelület szerkezetét, az útviszonyokat, a karbantartást, az abroncsnyomást, valamint a vezetési stílust is.


Az új rendelkezés célja, hogy maga a címke egyszerűen észrevehető és könnyen megjegyezhető legyen az uniós fogyasztók számára. A szabály értelmében tehát az új gumiabroncs címkéjét minden vásárlási formában fel kell tüntetni, ideértve azokat az eseteket is, amikor az autógumit fizikailag nem tüntetik fel az üzletben, és ahol online vagy webáruházak közvetítésével értékesítik. Az új címkézési rendszer a nehéz gépjárművekre (C3 gumiabroncsokra) szintén vonatkozik.  


Az EU-s autógumicímke mellett szóló érvek


Az uniós gumiabroncs-címke lehetővé teszi az uniós fogyasztók számára, hogy üzemanyag-hatékonyabb gumiabroncsokat válasszanak, ami a költségek és a káros anyagkibocsátások tekintetében jelentős megtakarításokat jelenthet akár kereskedőről vagy autótulajdonosról beszélünk.  A hatékony tapadás elősegíti a közúti biztonságot, míg a zajszintekkel kapcsolatos információk segítenek abban, hogy „csendesebben” közlekedjünk. 


A következő abroncsokat nem érinti az új szabályozás:


  • professzionális terepjáró-gumiabroncsok;

  • az első alkalommal 1990. október 1-je előtt nyilvántartásba vett gépjárművekre történő kizárólagos felszerelésre szánt gumiabroncsok;

  • T típusú, ideiglenes használatra tervezett tartalék gumiabroncsok;

  • azon gumiabroncsok, amelyek sebességindexe alacsonyabb, mint 80 km/h;

  • azon gumiabroncsok, amelyek névleges kerékpántátmérője nem haladja meg a 254 mm-t, vagy legalább 635 mm;

  • tapadási tulajdonságaik javítása érdekében kiegészítő eszközökkel felszerelt gumiabroncsok, így például szöges gumiabroncsok;

  • a kizárólag versenyzésre gyártott járműveken való használatra tervezett gumiabroncsok;

  • olyan használt gumiabroncsok, amelyeket nem harmadik országba importálnak.


Mire figyeljen oda az értékesítő vagy kereskedő?


A gumiabroncs címkéjét minden vásárlási formában fel kell tüntetni, beleértve az online értékesítéseket.   A terméktájékoztatónak hozzáférhetőnek kell lennie (digitálisan), és kérésre nyomtatott formában kell rendelkezésre bocsátani. A direkt hirdetésekben vagy más kommunikációs és reklám anyagokban a feltüntetett gumiabroncs-címkét – digitálisan vagy nyomtatott formában – kell megjeleníteni, amikor egy adott    gumiabroncstípust népszerűsítenek vagy megjelenítenek. Mindezek mellett a beszállítóknak és forgalmazóknak a weboldalukon elérhetővé kell tenniük a következő információkat: 

  • nyilatkozat arról, hogy a jeges útviszonyokra szánt gumiabroncsokat kifejezetten jéggel és hóval borított útfelületekre tervezték, és csak nagyon kedvezőtlen időjárási viszonyok között (pl. alacsony hőmérséklet esetén) szabad használni őket, valamint arról,

  • hogy a jeges útviszonyokra szánt gumiabroncsok kevésbé kedvezőtlen időjárási viszonyok között (pl. nedves körülmények vagy magasabb hőmérséklet esetén) történő használata a tökéletestől elmaradó teljesítményt eredményezhet, különösen a nedvestapadás, az úttartás, valamint a kopás tekintetében.




Példa az új címkére:


ContiCrossContact ™

LX Sport MOE SSR

255/50 R 19 XL

107H

BSW ML

Energy (majd vonalkód), illetve QR kód

A külső gördülési zaj mért értékét decibelben kell megadni, és az ENSZ EGB 117. sz. előírásának a 3. melléklete szerint kell kiszámítani.

Alatta pedig a termékjellemzők.


A beszállítóknak az előírt termékmegfelelési információkat elektronikus formában elérhetővé kell tenniük a termékadatbázisban. Az információt nyílt hozzáférésű adatként kell elérhetővé tenni, hogy a mobilalkalmazások fejlesztői és az összehasonlító eszközök felhasználhassák azokat. Biztosítani kell továbbá a termékadatbázis nyilvános részéhez való könnyű, közvetlen hozzáférést, például a nyomtatott címkén szereplő dinamikus kódok (QR-kód) vagy egyéb felhasználóközpontú eszközök segítségével


A gumiabroncsokat fel kell venni a rendelet alapján létrehozott termékadatbázisba annak érdekében, hogy lehetővé váljon a megfelelőség nyomon követése, egy hasznos eszköz kerüljön a végfelhasználók kezébe, valamint a forgalmazók elérhessék a termékismertető adatlapokat. Az úgynevezett EPREL adatbázis – European Product Registry for Energy Labelling – amelynek segítségével a címkén lévő összes adat megjeleníthető ebben a regiszterben. Az ismert gumiabroncsgyártók már használják ezt az adatbázist. Mindezek mellett azon termékeknél, ahol nincs címkézve a gumi az EPREL rendszeréből gyorsan és egyszerűen előhívhatók az adatok és kinyomtatható az új címke. Ráadásul a címkén lévő QR-kód – ilyen a régi címkén nem volt - szintén az adatbázisban lévő adatokat jeleníti meg.

Ennek megfelelően az olyan autógumi, amelyen a gumiabroncscímkét vagy a termékismertető adatlapot érintő változtatások történnek, új gumiabroncstípusnak kell minősíteni. 


A rendelet hatása, felülvizsgálata


A Bizottság 2025. június 1-jéig vizsgálhatja meg a szabályzást, illetve annak eredményességét és jelentést nyújt be az Európai Parlamentnek, a Tanácsnak és az Európai Gazdasági és Szociális Bizottságnak.


Az értékesítőnek vagy viszonteladónak pedig törekednie kell a szabályokban megfogalmazott adatok és információk közzétételére és betartani az új címkével kapcsolatos előírásokat. Az autótulajdonosok remélhetőleg széles körben fogják vásárolni az új címkével ellátott termékeket. A reklám és marketinganyagoknak köszönhetően erre van esély. A szabály hatálybalépésekor pedig már egész EU szerte ismertté válik az új címke fogalma.


Egy biztos, a gyártók már most arra törekednek, hogy kereskedelmi partnereik és a fogyasztók is minden fontos információt megkapjanak, ezért – az átmeneti időszakban – folyamatosan fejlesztik weboldalukat, hogy hírlevélben tájékoztassák a partnereiket. Már használják az EPREL rendszerét és állandóan frissítik adatbázisukat.

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.