HÍVJ MINKET
MÉRET SZERINT
KERESÉS

Új, innovatív mintázatok a téli gumi tervezésben

Új, innovatív mintázatok a téli gumi tervezésben
2019. augusztus 02.

A világ első téli gumija a Nokian Kelirengas (1934)  volt, teherautókra lett kifejlesztve, hogy a havas csúszó utakon is elvégezhető legyenek a szállítási feladatok, a mintázat lényegében az útra merőleges fogazatból állt. Természetesen rögtön igény jelentkezett a személyautókra is, 1936-tól Hakkapeliitta néven gyártásba került a világ első személygépkocsi téli gumiabroncsa.

A téli gumik tovább fejlődése során a mintázatban osztott nagy blokkok jelentek meg, majd nem is olyan régen, a szilícium-dioxid tartalmú gumikeverékek megjelenésével egyre kisebbek lettek a blokkok, rajtuk apró lamellákat helyeztek el a tervezők, a téli gumik nagy része forgásirányos volt, majd jöttek az aszimmetrikus futófelületek, és hosszanti mély és széles csatornák védtek a felúszás ellen.

Korunkban úgy tűnik, hogy újra változások előtt állnak a téli gumi mintázatok, nézzük most meg, mik utalnak erre.

A Continental újabb téli gumijai új trendeket állítanak fel?

Mikor megjelentek az első fotók a Continetal új téli gumijáról, a VikingContact 7-ről, egy meglehetősen szokatlan mintázatot láthatott a szakértő autós közönség, mivel a futófelület  mintázatából egyszerűen eltűntek a mély hosszanti csatornák, nem aszimmetrikus volt a kialakítás, hanem szimmetrikus és forgásirányos. Mindezek mellett még kisebbek lettek a blokkok is.

A legmeglepőbb a hosszanti körbefutó csatornáknak az eltűnése mondható, hiszen eddig a gyártók és a tesztelők is ebben látták a legkiválóbb védelmet az aquaplaning jelensége (a gumiabroncs felúszása nagy mennyiségű esővízre, latyakra) ellen. Viszont a szakértők hamar megfejtették a rejtélyt, mivel észrevették, hogy a blokkok nagysága is csökkent, valamint ezzel megnőttek a kisebb többirányú csatornák számai is.

Így hát míg régebben, azaz még ma is a téli gumik nagy részénél a mély és széles körbefutó csatornák tudták csak megoldani a csapadékelvezetést a tapadófelületek útjából, addig az új koncepciónál már nincs rájuk szükség, mert a kisebb blokkok közül lévő csatornácskák hasonlóan meg tudják oldani a csapadék elvezetését, főként ha V alakban vannak elrendezve a fő csatornák.

Kis blokkok és a 3D kialakítású lamellák

A Continetal VikingContact 7 téli gumi tervezésének célja a legkeményebb skandináv telek túlélése szögek behelyezése nélkül, így olyan gumikeveréket kellett kifejleszteni, mely nagy hidegek alatt is megfelelően rugalmas marad, és a télen többségében havas, jeges útfelület miatt a futófelület lamelláit rendkívül agilissá kellett tenni, hogy a megcsúszásokat már a kezdeti pillanatban megfogják.

Ehhez a német szakemberek egy olyan 3D lamella rendszert fejlesztettek ki, mely nagyobb elmozdulásra képes, de ugyanakkor megfelelő stabilitást is képes biztosítani. A lamellák mindegyike az egyik oldalán egy bütyökkel, a másik oldalán egy horonnyal van ellátva, így egy bizonyos mértékű elmozdulás után egymásba kapaszkodnak, megtámasztják egymást, ezzel stabil irányíthatóságot biztosítanak, miközben szükség esetén rugalmas mozgékonyságukkal megakadályozzák a megcsúszásokat.

További hírek

AUTÓS HÍREK

Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
NE MARADJ LE SEMMIRŐL!
Kérd hírlevelünket, hogy első vásárláskor extra kedvezményhez, exkluzív tartalmakhoz és ajánlatokhoz juss.